STATUT
MŁODZIEŻOWEGO OŚRODKA
SOCJOTERAPII NR 3
„DOM NA
TRAKCIE”
W WARSZAWIE
ROZDZIAŁ
1.
§
1.
1.
Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nr 3 „Dom
na Trakcie” w Warszawie, zwany dalej „ośrodkiem”, jest publiczną placówką socjoterapeutyczną.
2.
Ośrodek działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 14 grudnia 2016
r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59 ze zm.);
2) ustawy z dnia 7 września 1991
r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. z 2016 r., poz. 1943 ze zm.);
3) aktów wykonawczych do ww. ustaw;
4) niniejszego statutu.
3.
Siedziba ośrodka mieści się w Warszawie przy ulicy Trakt
Lubelski 40.
4.
Organem prowadzącym ośrodek jest Miasto
Stołeczne Warszawa, z siedzibą
w Warszawie, Plac Bankowy 3/5.
5.
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad
ośrodkiem jest Mazowiecki Kurator Oświaty.
6.
Na pieczęciach nazwa ośrodka może być
używana w skróconym brzmieniu: „Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nr 3”.
7.
Ośrodek jest jednostką budżetową i
prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
8.
W skład Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii
nr 3 w Warszawie wchodzą:
1) Szkoła Podstawowa Specjalna nr 39;
2) internat.
9. W szkole
podstawowej funkcjonują oddziały dotychczasowego Gimnazjum Specjalnego nr 110 –
do wygaśnięcia.
§ 2.
Ilekroć dalej jest mowa bez bliższego
określenia o:
1) statucie
– należy przez to rozumieć statut Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 3 „Dom
na Trakcie” w Warszawie;
2) ustawie
– należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
3) prawie
oświatowym – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo
oświatowe;
4) szkole
– należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową Specjalną nr 39 w Warszawie,
wchodzącą w skład ośrodka;
5) dyrektorze
– należy przez to rozumieć dyrektora Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 3 „Dom
na Trakcie” w Warszawie, będącego jednocześnie dyrektorem szkoły;
6) nauczycielach
– należy przez to rozumieć wszystkich pracowników pedagogicznych zatrudnionych
w ośrodku;
7) wychowawcach
– należy przez to rozumieć wychowawców grup wychowawczych działających w ośrodku;
8) wychowawcach
klas – należy przez to rozumieć nauczycieli, opiece których powierzono dany
oddział w szkole;
9) wychowankach
– należy przez to rozumieć dzieci i młodzież przyjętą do ośrodka;
10) uczniach
– należy przez to rozumieć dzieci i młodzież uczącą się w szkole;
11) rodzicach
– należy przez to rozumieć także opiekunów prawnych oraz inne osoby (podmioty)
pełniące pieczę zastępczą nad uczniami/wychowankami.
CELE I
ZADANIA OŚRODKA
§
3.
1.
Ośrodek jest placówką koedukacyjną,
przeznaczoną dla dzieci i młodzieży w wieku 12 - 18 lat,
w normie intelektualnej, zagrożonej niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami
rozwojowymi i z zaburzeniami w funkcjonowaniu społecznym.
2.
Dyrektor ośrodka na pisemną prośbę
wychowanka, który osiągnął pełnoletniość, po zasięgnięciu opinii wychowawców
grupy, pedagoga i psychologa, może wyrazić zgodę na przebywanie w ośrodku do
czasu zakończenia nauki w szkole.
3.
Celem ośrodka jest udzielanie
specjalistycznej pomocy dzieciom i młodzieży, która
z powodu zaburzeń rozwojowych, trudności w uczeniu się i zaburzeń w
funkcjonowaniu społecznym, jest zagrożona niedostosowaniem społecznym i wymaga
stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy, wychowania, pomocy
psychologiczno-pedagogicznej i socjoterapii.
4.
Celem ośrodka jest także tworzenie
właściwych warunków wychowawczych, edukacyjnych i zdrowotnych, umożliwiających
prawidłowy przebieg procesu rozwoju i socjalizacji wychowanków, odpowiednio do
ich potrzeb i możliwości ośrodka.
5.
Cele, o których mowa w ust. 3 i 4,
realizowane są we współpracy z rodzinami wychowanków, instytucjami państwowymi
i samorządowymi, a także stowarzyszeniami
i innymi organizacjami, których celem statutowym jest działalność wychowawcza
lub rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej
i innowacyjnej ośrodka.
§
4.
1.
Do zadań ośrodka należy w szczególności eliminowanie
przyczyn i przejawów niedostosowania społecznego, umożliwienie wychowankom
zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły
oraz wyboru ścieżki dalszego kształcenia, przygotowanie wychowanków do
prawidłowego uczestniczenia w życiu społecznym oraz życia zgodnego z
powszechnie obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi.
2.
Zadania ośrodka są realizowane w
szczególności poprzez:
1) rozpoznawanie
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanków oraz ich
możliwości psychofizycznych i zainteresowań;
2) organizowanie
zajęć dydaktycznych, wychowawczych, terapeutycznych, socjoterapeutycznych i
profilaktyczno-wychowawczych, umożliwiających wychowankom nabywanie
umiejętności życiowych, ułatwiających prawidłowe funkcjonowanie
w środowisku rodzinnym i społecznym;
3) wspieranie
rodziców w pełnieniu funkcji wychowawczej i edukacyjnej, w tym
w rozpoznawaniu, wspomaganiu i rozwijaniu potencjalnych możliwości ich dzieci;
4) zapewnienie
udziału w zajęciach sportowych, turystycznych i rekreacyjnych na świeżym
powietrzu, w celu nabywania i utrwalania nawyku dbania o własną sprawność i
zdrowie;
5) organizowanie
zajęć rozwijających uzdolnienia i zainteresowania wychowanków;
6) zapewnienie
wsparcia wychowankom w okresie poprzedzającym opuszczenie ośrodka;
7) organizowanie
specjalistycznych działań socjoterapeutycznych; umożliwiających zmianę postaw i
osiągnięcie pozytywnych, trwałych zmian w postawach wychowanków;
8) udzielanie
pomocy w przezwyciężaniu trudności w uczeniu się, z uwzględnieniem
potencjalnych możliwości wychowanków;
9) udzielanie
pomocy rodzicom w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych do wspierania
rozwoju swoich dzieci, w szczególności w zakresie unikania zachowań ryzykownych;
10)
udzielanie pomocy w planowaniu kariery edukacyjnej
i zawodowej, z uwzględnieniem możliwości i zainteresowań wychowanków oraz podejmowanie
współpracy w tym zakresie z rodzicami, szkołami i innymi instytucjami
właściwymi ze względu na miejsce
zamieszkania wychowanka;
11)
podejmowanie działań interwencyjnych w
przypadku ryzykownych zachowań wychowanków, zagrażających zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu własnemu i
innych,
w tym zawiadamianie policji, sądu
rodzinnego, Straży Miejskiej, rodziców o
przypadkach przestępstw i wykroczeń dokonywanych przez wychowanków;
12)
organizowanie udziału wychowanków w życiu
społecznym, kulturalnym i sportowym środowiska lokalnego.
3.
Ośrodek wykonuje swoje zadania także poprzez:
1) realizację
indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych przez nauczycieli,
wychowawców grup wychowawczych i specjalistów pracujących z wychowankiem;
2) realizację
zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
3) organizowanie
współpracy ze środowiskiem lokalnym, w tym: mieszkańcami, urzędami, pracodawcami,
instytucjami ochrony prawnej, pomocy społecznej, organizacjami turystycznymi,
placówkami kulturalnymi oraz innymi, które mogą wspomagać działania profilaktyczno-wychowawcze
i opiekuńcze kierowane do wychowanków;
4) organizowanie
współdziałania z rodzicami i udzielanie im pomocy w pełnieniu funkcji
wychowawczych i edukacyjnych;
5) tworzenie
odpowiedniej bazy ośrodka oraz wzbogacanie jej w sprzęt i nowoczesne środki
dydaktyczne.
4.
Zajęcia socjoterapeutyczne i profilaktyczno-wychowawcze prowadzone
w ośrodku, są ukierunkowane w szczególności na:
1) wspieranie
wychowanków nowo przyjętych;
2) rozwijanie
mocnych stron i zainteresowań wychowanków odpowiednio do ich możliwości
psychofizycznych;
3) kształtowanie
kompetencji indywidualnych i społecznych wychowanków oraz przygotowanie ich do
samodzielnego funkcjonowania w życiu dorosłym i aktywności zawodowej.
§ 5.
1.
Ośrodek współpracuje z rodzicami w
sprawach wychowania, kształcenia i profilaktyki poprzez:
1) konsultacje
rodziców z wychowawcami, nauczycielami, psychologiem, pedagogiem, specjalistami
zatrudnionymi w ośrodku;
2) organizowanie
spotkań, dni otwartych i uroczystości z udziałem rodziców;
3) udzielanie
porad w rozwiązywaniu trudnych sytuacji materialnych i społecznych rodzin
wychowanków;
4) nieodpłatne
udostępnianie rodzicom gromadzonych w placówce informacji w zakresie nauczania,
wychowania oraz opieki, dotyczących ich dzieci, bez względu na postać
i sposób przekazywania tych informacji.
2.
Dyrektor zapewnia rodzicom możliwość
współdziałania z pracownikami pedagogicznymi placówki w sprawach wychowania,
socjoterapii i kształcenia wychowanków.
3.
Rodzice mają w szczególności prawo do:
a) znajomości
zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych oraz terapeutycznych ośrodka;
b) uzyskiwania
porad i informacji w sprawach wychowania i kształcenia swoich dzieci;
c) wyrażania
i przekazywania swojej opinii na tematy pracy ośrodka;
d) uczestniczenia
w zajęciach wspomagających i doskonalących umiejętności wychowawcze rodziców,
organizowanych w ośrodku indywidualnie i
grupowo.
§ 6.
Ośrodek
współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi poprzez:
1)
konsultacje psychologa i pedagoga ośrodka
dotyczące zakresu pomocy psychologiczno–pedagogicznej na rzecz wychowanków i
ich rodzin;
2) przekazywanie
poradniom informacji dotyczących potrzeb rozwojowych, problemów edukacyjnych,
wychowawczych i funkcjonowania społecznego wychowanków;
3) podejmowanie
wspólnych działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych
wychowanków.
§ 7.
1. Ośrodek
współpracuje z ośrodkami pomocy społecznej i powiatowymi centrami pomocy
rodzinie w celu zapewnienia usamodzielniającym się wychowankom pomocy, o której
mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, oraz w zakresie
wynikającym z innych potrzeb rodziny wychowanka.
2. Ośrodek
współpracuje ze środowiskiem lokalnym poprzez:
1)
uczestniczenie wychowanków w życiu kulturalnym
i społecznym miasta i regionu;
2) organizowanie
imprez integracyjnych dla placówek współpracujących z ośrodkiem;
3) uczestniczenie
wychowanków w imprezach integracyjnych organizowanych w środowisku;
4) spotkania
z pracownikami policji, sądów, ośrodków pomocy społecznej w zakresie
uzyskiwania pomocy w trudnych sytuacjach oraz profilaktyki uzależnień i
niedostosowania społecznego;
5) konsultacje
ze służbą zdrowia i przeprowadzanie szkoleń w zakresie promowania zdrowia wśród
uczniów, nauczycieli i rodziców.
ROZDZIAŁ
3.
§
8.
Organami
Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 3 są:
1) dyrektor
ośrodka;
2) rada pedagogiczna;
3) samorząd
szkolny.
§
9.
1.
Dyrektor ośrodka powoływany jest przez
organ prowadzący zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.
2.
Dyrektor ośrodka jest jednocześnie
dyrektorem Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 39, wchodzącej
w skład ośrodka.
3.
Dyrektor w ramach swoich kompetencji w
szczególności:
1) kieruje
działalnością dydaktyczno-wychowawczą ośrodka i reprezentuje placówkę na
zewnątrz;
2) sprawuje
nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami;
3) sprawuje
opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego ich rozwoju
psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4) realizuje
uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
5) wstrzymuje
wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa
i niezwłocznie o tym zawiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór
pedagogiczny;
6) współdziała
ze szkołami wyższymi w zakresie organizacji praktyk pedagogicznych;
7) dysponuje
środkami określonymi w planie finansowym ośrodka i ponosi odpowiedzialność
za ich
prawidłowe wykorzystanie;
8) organizuje
administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę ośrodka;
9) zapewnia
bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych
w ośrodku i poza ośrodkiem;
10)
organizuje zajęcia w ramach pomocy
psychologiczno-pedagogicznej;
11) zapewnia
realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego;
12) organizuje
zajęcia rozwijające zainteresowania i
uzdolnienia uczniów;
13) stwarza
warunki do działania w ośrodku wolontariuszy, stowarzyszeń i innych
organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub
rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej,
opiekuńczej i innowacyjnej ośrodka;
14) współpracuje
z pielęgniarką, w tym udostępnia imiona i nazwiska oraz numery PESEL
wychowanków celem właściwej realizacji tej opieki;
15) wykonuje
inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
4.
Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy
dla zatrudnionych w ośrodku pracowników, w tym nauczycieli, wychowawców, specjalistów,
pracowników administracji i obsługi.
5.
Dyrektor decyduje w sprawach:
1) zatrudniania
i zwalniania pracowników ośrodka;
2) przyznawania
nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom zatrudnionym
w ośrodku;
3) występowania
z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawie nagród, odznaczeń i wyróżnień dla
nauczycieli i pozostałych pracowników.
6.
Dyrektor wykonuje inne zadania określone
przepisami prawa.
7.
Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje
z innymi organami placówki.
§
10.
1.
Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem
ośrodka, w skład którego wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w ośrodku.
2.
Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor
ośrodka.
3.
Przewodniczący zwołuje, przygotowuje i
prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie
wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.
4.
Rada pedagogiczna uchwala regulamin swojej
działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem ośrodka.
5.
Rada pedagogiczna zbiera się na zebraniach
plenarnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
6.
Zebrania mogą być organizowane z
inicjatywy przewodniczącego, na wniosek organu sprawującego nadzór
pedagogiczny, organu prowadzącego lub co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
7.
W zebraniach rady pedagogicznej mogą także
brać udział z głosem doradczym inne osoby zapraszane przez jej przewodniczącego
za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
8.
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej
należy w szczególności:
1) zatwierdzanie
planów pracy ośrodka;
2) podejmowanie
uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych prowadzonych
w ośrodku;
3) ustalanie
organizacji doskonalenia zawodowego pracowników pedagogicznych;
4) uchwalanie
statutu lub zmian w statucie;
5) podejmowanie
uchwał w sprawie skreślenia ucznia/wychowanka z listy uczniów/wychowanków;
6) ustalanie
sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego przez
organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w
celu doskonalenia pracy ośrodka.
9.
Rada pedagogiczna opiniuje w
szczególności:
1) organizację
pracy ośrodka, w tym tygodniowy rozkład zajęć;
2) projekt
planu finansowego ośrodka;
3) wnioski
dyrektora o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień nauczycielom;
4) propozycje
dyrektora w sprawach przydziału pracownikom pedagogicznym stałych prac
i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć
wychowawczych, opiekuńczych i innych,
5) kandydatów
na stanowiska kierownicze w placówce, w tym wicedyrektora i kierownika internatu.
10.
Rada pedagogiczna ponadto:
1) może
wnioskować do organu prowadzącego o odwołanie nauczyciela ze stanowiska
dyrektora;
2) zgłasza
przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektora;
3) wyraża
opinię o pracy dyrektora w procedurze dokonywania oceny jego pracy;
4) może
wnioskować we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania ośrodka.
11.
Nauczyciele są zobowiązani do
nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą
naruszać dobra osobiste wychowanków, ich rodziców, a także nauczycieli i innych
pracowników ośrodka.
§
11.
1.
W ośrodku działa samorząd uczniowski,
zwany dalej „samorządem”.
2.
Samorząd tworzą wszyscy wychowankowie ośrodka,
będący jednocześnie uczniami szkoły wchodzącej w skład ośrodka.
3.
Zasady wybierania i działania organów samorządu
określa regulamin uchwalany przez ogół wychowanków w głosowaniu równym, tajnym
i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu wychowanków.
4.
Samorząd pracuje w oparciu o regulamin,
który nie może być sprzeczny ze statutem ośrodka.
5.
Samorząd może przedstawiać dyrektorowi
oraz radzie pedagogicznej wnioski i opinie we wszystkich sprawach ośrodka, w
szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw wychowanka, takich jak:
1) prawo
do zapoznania z programem wychowawczo-profilaktycznym
ośrodka;
2) prawo do
organizacji życia ośrodka w sposób umożliwiający zachowanie właściwych
proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania
własnych zainteresowań;
3) prawo
do redagowania i wydawania gazetki ośrodka;
4) prawo
do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz
rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi ośrodka
w porozumieniu z dyrektorem;
5) prawo
do podejmowania, w porozumieniu z dyrektorem, działań z zakresu wolontariatu;
6) prawo
wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
§
12.
W ośrodku nie tworzy się rady rodziców.
§
13.
1. Każdy
z organów ośrodka planuje swoją działalność na bieżący rok szkolny.
2. Każdy
z organów ośrodka może swobodnie działać i podejmować decyzje w ramach swoich
kompetencji z uwzględnieniem postanowień statutu ośrodka.
3. Dyrektor
jest koordynatorem działań organów oraz zapewnia bieżącą wymianę informacji
między nimi, w zakresie podejmowanych i planowanych działań.
4. Każdy
organ może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów i realizacji
zadań, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
5. W
razie zaistnienia konfliktu mediatorem jest dyrektor ośrodka, a w przypadku gdy
stroną konfliktu jest dyrektor, mediatorem jest kierownik internatu.
6. W
przypadku braku możliwości rozstrzygnięcia konfliktu na poziomie placówki, mediatorem
w sporach między dyrektorem ośrodka a innymi organami jest organ prowadzący lub
organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
ROZDZIAŁ
4.
ORGANIZACJA
OŚRODKA
§
14.
1.
Organizację ośrodka określają:
1) statut
Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 3;
2) arkusz
organizacji ośrodka.
2.
Do ośrodka przyjmuje się dzieci i młodzież
posiadającą orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na
zagrożenie niedostosowaniem społecznym.
3.
Pobyt wychowanka w ośrodku może trwać do
czasu ukończenia nauki w szkole podstawowej wchodzącej w skład ośrodka, nie
dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym
wychowanek kończy 20 rok życia, a w przypadku uczniów oddziałów gimnazjalnych
do ukończenia 21. roku życia.
4.
W oddziale szkoły zorganizowanej w ośrodku
uczy się nie więcej niż 16 uczniów.
5.
Ośrodek prowadzi działalność w ciągu
całego roku kalendarzowego jako placówka, w której przewidziane są ferie
szkolne.
6.
Ośrodek zapewnia całodobową opiekę, która
polega na realizacji opracowanego
i przyjętego przez radę pedagogiczną Programu Profilaktyczno-Wychowawczego tworzącego
zintegrowany system działań diagnostycznych, edukacyjnych, wychowawczych,
socjoterapeutycznych oraz pracy z rodziną wychowanków.
7.
System, o którym mowa w ust. 6, tworzą:
1) zajęcia
dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze;
2) zajęcia
specjalistyczne: profilaktyczno-wychowawcze, terapeutyczne i socjoterapeutyczne;
3) zajęcia
kulturotwórcze i koła zainteresowań według potrzeb;
4) praca
na rzecz ośrodka i środowiska lokalnego;
5) zajęcia
sportowe i rekreacyjne.
8.
Ośrodek może organizować dla wychowanków
wypoczynek letni i zimowy poza siedzibą ośrodka.
§
15.
1.
Szczegółową organizację działania ośrodka
w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przygotowany przez dyrektora
w porozumieniu z kierownikiem internatu
i zatwierdzony przez organ prowadzący, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie
przepisami.
2.
W arkuszu organizacji placówki określa się
w szczególności: liczbę pracowników placówki, w tym pracowników zajmujących
stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze
środków przydzielonych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin zajęć
prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli i wychowawców.
3.
Organizację stałych obowiązkowych zajęć
dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalany przez dyrektora
na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad
ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki oraz potrzeb,
zainteresowań i uzdolnień wychowanków.
4. W ośrodku jest ustalony rozkład zajęć w dniach nauki
szkolnej obejmujący:
1) czas pobudki
i czynności porannych;
2) pory
posiłków;
3) godziny
zajęć lekcyjnych;
4) godziny
zajęć wychowawczych w grupach i kołach zainteresowań;
5) czas
przeznaczony na naukę własną;
6) czas
na dyżury porządkowe;
7) czas
na czynności związane z własną higieną;
8) porę ciszy
nocnej.
5. W ośrodku jest ustalony rozkład zajęć w soboty i
niedziele obejmujący:
1) czas pobudki
i czynności porannych;
2) pora
śniadania;
3) zajęcia
obowiązkowe ustalone przez wychowawcę;
4) pora wyjazdu
do domu (godz. 12.00);
5) pora
powrotu z przepustek (niedziela do godz. 19.00);
6) czas
zajęć w grupach i przygotowania się do zajęć edukacyjnych;
7) czas
na dyżury porządkowe;
8) czas
na czynności związane z własną higieną;
9) porę
ciszy nocnej.
6.
Podstawową formą organizacyjną pracy z
wychowankami ośrodka jest grupa wychowawcza.
7.
Liczba wychowanków w grupie wychowawczej
wynosi do 12 osób.
8.
Grupą wychowawczą opiekuje się trzech
wychowawców w systemie zmianowym.
§
16.
1.
W ośrodku działają zespoły wychowawcze,
powołane przez dyrektora, do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków, w tym
do
oceny efektów podejmowanych działań, w szczególności terapeutycznych,
wychowawczych i opiekuńczych oraz zbadania poziomu bezpieczeństwa wychowanków.
2.
Do zadań zespołu wychowawczego należy w
szczególności:
1) diagnozowanie
problemów wychowanków i opracowywanie indywidualnych programów
edukacyjno-terapeutycznych oraz prognozowanie oczekiwanych efektów
zastosowanych działań wychowawczych, socjoterapeutycznych i terapeutycznych;
2) analizowanie
efektywności stosowanych metod pracy z wychowankami i wybór skutecznych form udzielania
im pomocy;
3) okresowe
ocenianie efektów pracy z wychowankami i ich środowiskiem rodzinnym;
4) opiniowanie
wniosku o przeniesienie wychowanka do innego ośrodka.
3.
W skład zespołu wychowawczego wchodzą:
1) kierownik
internatu jako przewodniczący zespołu;
2) wychowawcy
grupy wychowawczej;
3) wychowawca
klasy;
4) psycholog;
5) pedagog.
§
17.
1.
W celu
realizacji zadań statutowych ośrodek zapewnia:
1) pomieszczenia
mieszkalne wyposażone zgodnie z odrębnymi przepisami;
2) pomieszczenia
sanitarno-higieniczne umożliwiające korzystanie z nich w sposób zapewniający
intymność i zgodność z zasadami higieny, w tym miejsce umożliwiające
samodzielne pranie rzeczy osobistych oraz ich suszenie;
3) pomieszczenia
do zajęć edukacyjnych, w tym do indywidualnej pracy z wychowankiem;
4) pomieszczenia
rekreacyjno-wypoczynkowe odpowiednie do potrzeb grup wychowawczych;
5) blok
kuchenny i jadalnię, w tym miejsce umożliwiające samodzielne przygotowywanie
posiłków przez wychowanków, posiadające odpowiednie warunki do przechowywania
i obróbki żywności;
6) pomieszczenia
do realizacji zajęć specjalistycznych;
7) pomieszczenia
do zajęć rozwijających zainteresowania;
8) pomieszczenie
umożliwiające organizację spotkań całej społeczności ośrodka;
9) gabinet
lekarski i pokój dla chorych.
2.
Ośrodek zapewnia wychowankom całodzienne
wyżywienie i higieniczne warunki
spożycia posiłków zgodnie z wymogami BHP.
3.
Rodzice wychowanków wnoszą opłatę za
posiłki w stołówce ośrodka równą wysokości kosztów surowca przeznaczonego na
wyżywienie.
4.
Kwotę odpłatności za posiłki i zasady
zwalniania z opłat ustala dyrektor w porozumieniu
z organem prowadzącym ośrodek.
5.
Ośrodek zapewnia wychowankom dostęp do
opieki zdrowotnej i współpracuje w tym zakresie z rodzicami wychowanków oraz
pielęgniarką ośrodka.
6.
Budynek i teren ośrodka objęty jest
nadzorem kamer CCTV, w celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania
i opieki.
§
18.
Ośrodek
ponadto zapewnia wychowankom:
1) realizację
obowiązku szkolnego w szkole podstawowej, prowadzącej klasy dotychczasowego
gimnazjum do wygaśnięcia;
2) specjalistyczną
ocenę poziomu funkcjonowania ucznia będącą podstawą opracowania
i modyfikowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego;
3) udział
w indywidualnych i grupowych zajęciach specjalistycznych w zakresie terapii
psychologicznej, pedagogicznej, socjoterapeutycznej oraz w zajęciach z zakresu
profilaktyki społecznej i resocjalizacyjnej;
4) wszechstronną
pomoc w nauce ze strony pracowników pedagogicznych;
5) udział
w zajęciach sportowych, turystycznych, rekreacyjnych i kulturalno- oświatowych.
§
19.
1.
Ośrodek prowadzi internat, w którym liczba
miejsc wynosi 58.
2.
Internat zapewnia opiekę i wychowanie
uczniom dzieci i młodzieży przyjętej do ośrodka, uczącej się poza miejscem
stałego zamieszkania.
3.
Do zadań internatu należy w szczególności:
1)
zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu;
2)
zapewnienie warunków do nauki, w tym pomocy w nauce;
3)
wspieranie rozwoju zainteresowań i uzdolnień;
4)
wspieranie w rozwiązywaniu problemów osobistych wychowanków;
5)
tworzenie warunków do uczestnictwa w kulturze, sporcie i turystyce oraz
organizacja czasu wolnego;
6)
uczenie samodzielności, tolerancji oraz wyrabianie poczucia odpowiedzialności.
4.
Internat realizuje zadania, w tym
wychowawcze i profilaktyczne, we współpracy z rodzicami wychowanków, wychowawcą
klasy oraz poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi.
5.
Opieka w porze nocnej jest sprawowana w
sposób zapewniający nadzór nad wychowankami oraz ich bezpieczeństwo.
6.
Pora nocna trwa od godziny 22.00 do
godziny 6.00.
7.
Opiekę w porze nocnej sprawują co najmniej
dwie osoby, w tym co najmniej jeden wychowawca grupy wychowawczej.
§
20.
1.
W ośrodku funkcjonuje biblioteka pełniąca
rolę interdyscyplinarnego centrum informacji dla uczniów, nauczycieli i rodziców
wychowanków.
2.
Zadaniem biblioteki jest w szczególności:
1) gromadzenie,
opracowanie, przechowywanie i udostępnianie materiałów bibliotecznych;
2) obsługa
użytkowników poprzez udostępnianie zbiorów biblioteki szkolnej i medioteki;
3) udostępnianie
informacji poprzez zapewnienie dostępu do książek, czasopism oraz informacji
przekazywanych drogą elektroniczną;
4) wspomaganie
procesu nauczania i wychowania;
5) wspomaganie
edukacji kulturalnej i informacyjnej uczniów;
6) rozbudzanie
i rozwijanie potrzeb i zainteresowań czytelniczych uczniów, wyrabianie nawyku
czytania i uczenia się;
7) przygotowanie
uczniów do samokształcenia poprzez tworzenie warunków do poszukiwania i
porządkowania informacji z różnych źródeł;
8) popularyzacja
wiedzy pedagogicznej i wspieranie pracy nauczycieli i wychowawców;
9) wspieranie
rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, poprzez polecanie im
odpowiedniej literatury pedagogicznej;
10) współpraca
z instytucjami i organizacjami promującymi czytelnictwo,
11) organizowanie
wystaw okolicznościowych, autorskich, konkursów.
3.
Biblioteka gromadzi i udostępnia:
1) lektury
szkolne;
2) wydawnictwa
informatyczne i encyklopedyczne;
3) podręczniki
szkolne, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów;
4) programy
nauczania dla nauczycieli;
5) książki,
czasopisma, filmy edukacyjne;
6) wydawnictwa
w zakresie psychologii, metodyki, pedagogiki, socjologii i filozofii;
7) zbiory
audiowizualne o różnorodnej tematyce.
4.
Biblioteka dąży, na miarę możliwości
finansowych ośrodka, do zorganizowania warsztatu biblioteczno-informacyjnego.
5.
Biblioteka finansowana jest z budżetu ośrodka.
Działalność biblioteki może być wspierana finansowo przez osoby prywatne oraz
innych darczyńców.
6.
Bezpośredni nadzór nad pracą biblioteki
sprawuje dyrektor ośrodka.
7.
Zasady udostępniania zbiorów oraz
współpracy biblioteki szkolnej z użytkownikami określa regulamin biblioteki.
§
21.
1.
Ośrodek przyjmuje studentów lub absolwentów szkół wyższych na
praktyki lub staże pedagogiczne.
2.
Podstawą przyjęcia na praktykę lub staż
pedagogiczny jest umowa pomiędzy dyrektorem ośrodka a osobą odbywającą staż lub
praktykę.
3.
Jeżeli organizatorem praktyk pedagogicznych jest szkoła wyższa to umowa w sprawie
praktyki może być zawarta pomiędzy dyrektorem placówki a organizatorem.
ROZDZIAŁ
5.
PRACOWNICY
OŚRODKA
§
22.
1.
W ośrodku zatrudnia się:
1) pracowników
pedagogicznych, w tym: nauczycieli, wychowawców, pedagoga, psychologa,
terapeutów, bibliotekarza;
2) pracowników
niepedagogicznych, w tym: administrację i obsługę;
- zgodnie z arkuszem organizacyjnym placówki.
2.
Pracownicy niepedagogiczni odpowiedzialni
są za jakość wykonywanej pracy oraz za bezpieczeństwo i higienę na zajmowanym
stanowisku pracy.
3.
Szczegółowy zakres ich zadań określa
dyrektor w indywidualnych zakresach czynności poszczególnych pracowników, a w
zakresie obowiązków pracowniczych określa kodeks pracy i regulamin pracy ośrodka.
4.
Zadania ośrodka realizują nauczyciele,
wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści posiadający kwalifikacje
odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć oraz inni pracownicy.
5.
Nauczyciele, wychowawcy grup
wychowawczych, psycholodzy, pedagodzy i inni specjaliści, w ramach prowadzonych
z wychowankiem zajęć, realizują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny.
§
23.
1.
W ośrodku tworzy się stanowisko
wicedyrektora, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Wicedyrektor ośrodka jest bezpośrednim
przełożonym dla nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w ośrodku.
3.
Wicedyrektor jest odpowiedzialny za
koordynowanie i nadzorowanie pracy dydaktycznej oraz opiekuńczo-wychowawczej
prowadzonej przez nauczycieli, a w szczególności:
1) nadzorowanie
realizacji planów pracy dydaktycznej, planów pracy wychowawców klas,
przygotowywanie okresowych sprawozdań z ich wykonania;
2) nadzorowanie
realizacji programów socjoterapeutycznych i profilaktycznych oraz
przygotowywanie okresowych sprawozdań z ich wykonania;
3) realizowanie
zadań z nadzoru pedagogicznego, powierzonych przez dyrektora, w tym obserwacje
zajęć lekcyjnych oraz zajęć wychowawczo-opiekuńczych prowadzonych
w szkole;
4) organizowanie
pracy oddziałów klasowych;
5) nadzorowanie
procedury przyjmowania uczniów/wychowanków;
6) zapewnienie
uczniom i wychowankom bezpieczeństwa, opieki medycznej i odpowiednich warunków
higieniczno-sanitarnych;
7) koordynowanie
współpracy wychowawców i nauczycieli oraz współpracy z rodzicami;
8) koordynowanie
działań podejmowanych w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności wychowanków
w ośrodku;
9) bezpośrednie
nadzorowanie pracy wychowawców klas, nauczycieli, pedagoga, specjalistów;
10) dokumentowanie
swojej pracy, szczególnie czynności o charakterze kontrolno- instruktażowym,
prowadzenie obowiązującej dokumentacji związanej z powierzonym zakresem zadań;
11) koordynowanie
procesu ustalania zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych
i materiałów ćwiczeniowych, które będą obowiązywać w danym roku szkolnym;
12) wykonywanie
czynności związanych z zakupem do biblioteki szkolnej podręczników, materiałów
edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych i innych materiałów bibliotecznych oraz
czynności związanych z gospodarowaniem tymi podręcznikami i materiałami, w tym określenie
szczegółowych warunków korzystania przez uczniów z podręczników lub materiałów
edukacyjnych.
§
24.
1.
Kierownik internatu jest bezpośrednim
przełożonym wychowawców grup wychowawczych.
2.
W ramach pełnienia bieżącego nadzoru nad
funkcjonowaniem grup wychowawczych, ma prawo do przydzielania zadań
wychowawcom.
3.
Kierownik internatu może wnioskować do
dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar porządkowych dla wychowawców
grup wychowawczych i innych pracowników internatu.
4.
Kierownik realizuje zadania w ramach
nadzoru pedagogicznego, powierzone przez dyrektora, w tym:
1) przygotowuje
projekt tygodniowego rozkładu zajęć w grupach wychowawczych;
2) opracowuje
plan obserwacji zajęć prowadzonych w grupach;
3) przygotowuje
informacje o bieżącej pracy w grupach;
4) przygotowuje
informacje o sprawowanym nadzorze pedagogicznym;
5) na
bieżąco kontroluje dokumentację prowadzoną przez wychowawców grup;
6) kontroluje
realizację indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych;
7) formułuje
projekt oceny pracy podległych mu wychowawców.
5.
Do zadań kierownika internatu należy ponadto:
1) organizowanie
zastępstw za nieobecnych wychowawców;
2) monitorowanie
i rozliczanie godzin ponadwymiarowych i zastępstw pracowników pedagogicznych;
3) czuwanie
nad właściwą współpracą wychowawców grup wychowawczych z nauczycielami,
wychowawcami klas, specjalistami;
4) utrzymywanie
kontaktów z rodzicami wychowanków, odpowiadanie na ich wnioski
i potrzeby, rozpatrywanie skarg, rozstrzyganie problemów dotyczących ich
dzieci;
5) decyduje
w bieżących sprawach dotyczących przebiegu procesu pedagogicznego,
terapeutycznego i wychowawczo-opiekuńczego w grupach wychowawczych;
6) wykonuje
inne zadania zlecone przez dyrektora.
§
25.
1.
Nauczyciele są odpowiedzialni za
prawidłowy przebieg procesu dydaktyczno-wychowawczego poprzez :
1) systematyczne
i rzetelne przygotowywanie się do prowadzenia zajęć lekcyjnych
i pozalekcyjnych;
2) dbałość
o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny;
3) wspieranie
rozwoju psychofizycznego wychowanków, rozwijanie ich zdolności oraz
zainteresowań;
4) obiektywne
i bezinteresowne ocenianie uczniów oraz sprawiedliwe ich traktowanie;
5) udzielanie
pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych
i rozpoznawanie potrzeb wychowanków;
6) doskonalenie
umiejętności pedagogicznych i podnoszenie wiedzy merytorycznej;
7) współdziałanie
w procesie dydaktyczno-wychowawczym z zatrudnionymi w ośrodku specjalistami oraz
wychowawcami;
8) stymulowanie
prawidłowych procesów przystosowawczych
do pracy w systemie klasowo-lekcyjnym i procesów integracyjnych w
klasie;
9) stały
kontakt z wychowawcą prowadzącym każdego
z powierzonych sobie uczniów, w celu przekazywania bieżących informacji
dotyczących funkcjonowania wychowanka w szkole oraz ustalenia metod i kierunków
działania wobec niego;
10)
sprawowanie opieki nad powierzonymi wychowankami
podczas trwania lekcji i przerw śródlekcyjnych zgodnie z ustalonym planem;
11)
po zakończeniu zajęć lekcyjnych danej klasy
przekazywanie uczniów wychowawcy grupy wraz z istotnymi informacjami o nich.
2.
Szczegółowe obowiązki nauczycieli związane z kształceniem w szkole
ośrodka, określają § 41-43. statutu Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 39 w
Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii nr 3 „Dom na Trakcie” w Warszawie.
§
26.
1.
Wychowawca grupy wychowawczej wykonuje
pracę wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej
pracy, w tym za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece wychowanków.
2.
Wychowawca jest odpowiedzialny za prawidłową
realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego każdego
wychowanka.
3.
Wychowawca jest zobowiązany wykonywać
powierzone mu przez dyrektora zadania na rzecz ośrodka w ramach 40-sto
godzinnego tygodnia pracy.
4.
Wychowawca grupy wychowawczej ponadto:
1) organizuje
i realizuje pracę opiekuńczą, wychowawczo-terapeutyczną i resocjalizacyjną
w powierzonej mu grupie wychowanków;
2) tworzy
warunki wspomagające rozwój wychowanka, wdraża go do samodzielnej pracy
i przestrzegania zasad współżycia społecznego;
3) motywuje
wychowanków do rozwijania ich zainteresowań i uzdolnień i stwarza ku temu
warunki;
4) współdziała
i współpracuje z pedagogiem, psychologiem, socjoterapeutą i terapeutą
pedagogicznym (reedukatorem) i innymi specjalistami;
5) systematycznie
doskonali swoje umiejętności zawodowe;
6) podejmuje
działania umożliwiające rozwiązywanie konfliktów w zespole, a także poza nim;
7) utrzymuje
systematyczne kontakty z rodzicami wychowanków;
8) przygotowuje
i realizuje programy autorskie dostosowane do potrzeb wychowanków;
9) współdziała
z nauczycielami szkoły, do której uczęszcza wychowanek, uzgadniając z nimi i koordynując
działania wychowawcze i edukacyjne;
10) prowadzi
regularne spotkania społeczności grupowej;
11) systematycznie
prowadzi dokumentację indywidualną wychowanków i całej grupy.
12)
zapewnienie uczniom i wychowankom bezpieczeństwa, opieki medycznej i
odpowiednich warunków higieniczno-sanitarnych;
13)podejmowanie
działań w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności wychowanków w ośrodku;
§
27.
Obowiązki
wychowawcy klasy w szkole ośrodka, określa § 44-45. statutu Szkoły Podstawowej
Specjalnej nr 39 w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii nr 3 „Dom na Trakcie” w
Warszawie.
§
28.
1. Do
obowiązków pedagoga i psychologa należy w szczególności:
1) prowadzenie
badań i diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
możliwości psychofizycznych wychowanków, w celu określenia ich mocnych stron,
predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień;
2) diagnozowanie
przyczyn niepowodzeń edukacyjnych, w tym barier i ograniczeń utrudniających
funkcjonowanie wychowanka;
3) diagnozowanie
sytuacji wychowawczych w ośrodku, w celu rozwiązywania problemów wychowawczych,
wpływających na uczestnictwo wychowanka w życiu placówki;
4) udzielanie
pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych
potrzeb;
5) podejmowanie
działań z zakresu profilaktyki uzależnień;
6) minimalizowanie
skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz
inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym wychowanków;
7) inicjowanie
i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
8) pomoc
rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości,
predyspozycji i uzdolnień wychowanków.
9) pomoc
w zakresie wyboru przez wychowanków kierunku dalszego kształcenia i zawodu;
10) wykonywanie
zadań na rzecz ośrodka, powierzonych przez dyrektora, w ramach 40-sto
godzinnego tygodnia pracy.
2.
Do obowiązków pedagoga i psychologa należy
wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
1) rozpoznawaniu
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych wychowanków, w celu określenia ich mocnych stron,
predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych
lub trudności
w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie i
uczestnictwo w życiu placówki;
2) udzielaniu
pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3.
Do zadań pedagoga należy ponadto:
1) podejmowanie
działań wynikających z programu profilaktyczno-wychowawczego ośrodka
i współdziałanie w tym zakresie z wychowawcami grup wychowawczych;
podejmowanie działań zmierzających do poprawy sytuacji rodzinnej wychowanków;
2) organizowanie
współpracy z rodzicami wychowanków;
3) prowadzenie
rekrutacji, zgodnie z przyjętymi procedurami;
4) uczestniczenie
w procedurach związanych z przyjmowaniem i zwalnianiem wychowanków z placówki.
4.
Pedagog, w razie potrzeby, podejmuje współpracę
z sądem rodzinnym i nieletnich, polegającą na:
1) sporządzaniu
opinii o wychowankach;
2) udziale
w posiedzeniach sądów;
3) współpracy
z kuratorami sądowymi;
4) prowadzeniu
ewidencji oraz korespondencji dotyczącej ucieczek nieletnich oraz ich absencji
w placówce.
5.
Pedagog ponadto współpracuje:
1) z
policją w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa wychowankom;
2) ze
starostwami w zakresie gromadzenia i wymiany dokumentacji dotyczącej wychowanków;
3) z
Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w zakresie realizacji wskazań oraz analizy stanu wykorzystania
miejsc w placówce.
6.
Do obowiązków psychologa należy ponadto:
1) organizowanie
i prowadzenie różnych form pomocy
psychologiczno–pedagogicznej dla wychowanków i ich rodziców;
2) wspieranie
wychowawców w realizacji działań wynikających z programu profilaktyczno-wychowawczego
ośrodka;
3) sprawowanie
indywidualnej opieki nad wychowankami mającymi trudności
w przystosowaniu się do życia w ośrodku;
4) prowadzenie
poradnictwa specjalistycznego;
5) planowanie
i koordynowanie zadań realizowanych przez ośrodek w zakresie wyboru przez wychowanków
kierunku kształcenia i zawodu.
6) współpraca
z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi instytucjami wspierającymi
działalność ośrodka;
§
29.
1. Do
zadań doradcy zawodowego należy w szczególności:
1) systematyczne diagnozowanie
zapotrzebowania wychowanków na informacje edukacyjne
i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
2) gromadzenie, aktualizacja i
udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego
poziomu kształcenia;
3) prowadzenie zajęć
związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem
rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień wychowanków;
4) koordynowanie działalności
informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i ośrodek;
5) współpraca z innymi
nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć
związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
6) wspieranie nauczycieli,
wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów
w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. W
przypadku braku doradcy zawodowego w placówce, dyrektor wyznacza nauczyciela,
wychowawcę grupy wychowawczej lub specjalistę realizującego wymienione w ust.
1. zadania.
§
30.
1. Do
zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:
1) prowadzenie badań
diagnostycznych wychowanków z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub
specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz
monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;
2) rozpoznawanie przyczyn
utrudniających im aktywne i pełne uczestnictwo w życiu placówki;
3) prowadzenie zajęć
korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
4) podejmowanie działań
profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym wychowanków, we
współpracy z ich rodzicami;
5) wspieranie nauczycieli,
wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w ich działaniach
wychowawczo-terapeutycznych.
2. Socjoterapeuta
udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowankom w formie
specjalistycznych zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne,
mających na celu w szczególności:
1) rozpoznawanie trudności i
analizę zaburzeń;
2) stwarzanie doświadczeń
społecznych, które doprowadzą do zmiany
poglądów na temat otaczającej ich rzeczywistości;
3) zmianę negatywnych wzorców
zachowania;
4) eliminowanie lub
zmniejszanie poziomu zaburzeń emocjonalnych oraz różnorodnych problemów
zachowania;
5) wzmacnianie poczucia
własnej wartości.
3. Pedagodzy
specjaliści (terapeuta, socjoterapeuta, reedukator) są ekspertami w swoich
dziedzinach i działają w ośrodku pomagając wychowankom w rozwiązywaniu ich
problemów, ściśle współpracując z
wychowawcami.
4.
Specjaliści terapeuci pracują na
podstawie opracowanego przez siebie i
zatwierdzonego przez dyrektora programu
pracy terapeutycznej.
§
31.
1.
W bibliotece ośrodka zatrudniony jest
nauczyciel bibliotekarz, do którego zadań należy
w szczególności:
1) gromadzenie,
opracowanie i udostępnianie zbiorów;
2) prowadzenie
działalności informacyjnej o zbiorach, bibliotece i czytelnictwie;
3) zapoznawanie
czytelników biblioteki z komputerowym systemem wyszukiwania informacji;
4) udzielanie
porad w doborze literatury, zależnie od indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
5) praca
pedagogiczna z czytelnikami w tym szczególnie prowadzenie zajęć
z przysposobienia czytelniczego;
6) prowadzenie
różnorodnych form bibliotecznych zajęć pozalekcyjnych;
7) współpraca
z wychowawcami, nauczycielami przedmiotów, terapeutami, rodzicami wychowanków, innymi
bibliotekami oraz instytucjami kultury;
8) praca
organizacyjno-techniczna polegająca na selekcjonowaniu i konserwacji zbiorów.
2.
Nauczyciel bibliotekarz odpowiada w szczególności
za:
1) prawidłowe
pod względem formalnym, finansowym i organizacyjnym wprowadzanie książek na
stan majątkowy biblioteki oraz ich
usuwanie ze stanu;
2) organizację
pracy biblioteki zgodnie z jej zadaniami;
3) dbałość
o wyposażenie i estetykę biblioteki;
4) stan
powierzonego mu mienia, w tym szczególnie księgozbioru;
5) podejmowanie
działań w kierunku dostosowywania zbiorów do aktualnych potrzeb ośrodka;
6) organizowanie
warsztatu działalności informacyjnej.
3.
Szczegółowe zadania bibliotekarza
określone są w regulaminie biblioteki.
§
32.
1. Ośrodek
może realizować swoje zadania we współpracy z wolontariuszami.
2.
Dyrektor informuje wolontariusza o specyfice działalności placówki i
konieczności zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących wychowanków placówki.
3.
Dyrektor placówki zawiera z wolontariuszem porozumienie zawierające między
innymi: zakres, sposób i czas wykonywania powierzonych zadań, czas trwania
porozumienia, zobowiązanie wolontariusza do wykonywania zadań we współpracy z
nauczycielami, wychowawcami i specjalistami, zobowiązanie do nieujawniania
informacji dotyczących wychowanków placówki oraz postanowienie o możliwości
rozwiązania porozumienia.
4.
Wolontariusz wykonuje zadania określone w porozumieniu pod nadzorem dyrektora ośrodka
lub wyznaczonej przez niego osoby.
§
33.
1.
Ośrodek zatrudnia pracowników administracji
i obsługi zgodnie z zatwierdzonym arkuszem organizacji, w tym:
1) kadrową;
2) sekretarkę;
3) referenta
do spraw żywienia;
4) kucharkę;
5) pomoc
kuchenną;
6) sprzątaczkę;
7) dozorcę;
8) kierowcę;
9) konserwatora.
2.
Każdy pracownik ośrodka ma w szczególności
obowiązek:
1) w
pełni wykorzystywać czas pracy na pracę zawodową;
2) przestrzegać
obowiązującego w ośrodku regulaminu pracy i przepisów bhp i p.poż.;
3) troszczyć
się o zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa;
4) zachowywać
w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę;
5) dbać o
czystość i porządek wokół swojego stanowiska pracy;
6) dokładnie
i sumiennie wykonywać polecenia przełożonych, o ile nie są sprzeczne z prawem pracy, umową o pracę i dobrem
wychowanków;
7) przejawiać
życzliwy stosunek do wychowanków ośrodka oraz współpracowników;
8) szanować
mienie ośrodka i pokryć straty wynikające z niewłaściwego i niezgodnego
z przepisami korzystania z tego mienia;
9) podnosić
swoje kwalifikacje zawodowe i szkolić się w zakresie bhp i p.poż.;
10) zgłaszać
przełożonym wszelkie zauważone zagrożenia dla bezpieczeństwa wychowanków i
pracowników.
3.
Pracownik, w miarę podnoszenia swoich
kwalifikacji zawodowych, osiągania bardzo dobrych wyników w pracy zawodowej,
wykazujący się pełnym zdyscyplinowaniem i troską o dobro ośrodka, ma prawo być
uwzględniany przy przyznawaniu nagród i wyróżnień.
4.
Szczegółowe zadania pracowników
administracji i obsługi, określają indywidualne zakresy obowiązków i uprawnień
pracowników zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach, ustalone przez
dyrektora, oraz regulamin pracy obowiązujący w ośrodku.
ROZDZIAŁ
6.
PRAWA I OBOWIĄZKI WYCHOWANKÓW
§
34.
1.
Do ośrodka przyjmowane są dzieci:
1) których
rodzice wnioskowali o przyjęcie dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego;
2) wobec których
nie istnieją podejrzenia o zażywanie środków odurzających.
2.
Dzieci mieszkające na terenie m. st.
Warszawy, mogą być przyjęte bezpośrednio przez dyrektora ośrodka.
3.
Dzieci mieszkające poza terenem m. st.
Warszawy, przyjmowane są na podstawie skierowania z Biura Edukacji m. st.
Warszawy, po wcześniejszym złożeniu przez ich rodziców wniosku w macierzystym
Starostwie, które kieruje dziecko do powiatu warszawskiego, o ile nie posiada
na swoim terenie odpowiedniej placówki.
4.
Przy przyjęciu dziecka do ośrodka wymagane
są następujące dokumenty:
1) wniosek
rodziców;
2) orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego;
3) odpis
aktu urodzenia;
4) poświadczenie
zameldowania oraz numer pesel;
5) dokumentacja
medyczna, w tym karta zdrowia;
6) informacja
o ubezpieczeniu zdrowotnym;
7) ostanie
świadectwo szkolne i aktualny odpis arkusza ocen;
8) kwestionariusz
wywiadu środowiskowego.
5.
W ośrodku obowiązuje zakaz przyjmowania
dzieci będących pod wpływem alkoholu lub środków odurzających lub
psychoaktywnych.
6.
Bezpośrednio po przybyciu wychowanka do ośrodka,
dyrektor, kierownik internatu, pedagog szkolny lub dyżurny wychowawca,
przeprowadza z wychowankiem rozmowę zapoznając go z prawami, obowiązkami i
zasadami pobytu.
7.
Fakt zapoznania się z zasadami pobytu w ośrodku
wychowanek potwierdza własnoręcznym podpisem.
8.
Wychowawca informuje wychowanka o
przebiegu procesu edukacyjno-terapeutycznego
i możliwości wpływania na jego przebieg.
9.
Przeniesienie wychowanka do innego ośrodka
może nastąpić w szczególnie uzasadnionych przypadkach, mających znaczenie dla procesu
wychowawczego
i terapeutycznego, na podstawie opinii zespołu wychowawczego lub na prośbę
rodziców.
10. Przeniesienie
następuje w porozumieniu z rodzicami dziecka.
11. Za
doprowadzenie wychowanka przyjętego do ośrodka na prośbę rodziców, odpowiedzialni
są rodzice.
12. O
ciąży wychowanki dyrektor powiadamia rodziców.
§
35.
1.
Ośrodek w działaniach edukacyjnych,
wychowawczych i opiekuńczych, respektuje prawa wychowanków oraz kieruje się
zasadami:
1) poszanowania
godności i prywatności wychowanka;
2) przyjaznej
komunikacji z wychowankiem;
3) wspierania
kreatywnej aktywności wychowanka;
4) odpowiedzialności
wychowanka za własne postępowanie;
5) współodpowiedzialności
pracowników pedagogicznych ośrodka za rozwijanie możliwości psychofizycznych
wychowanka;
6) kreatywności
podejmowanych działań;
7) otwartości
na środowisko lokalne.
2.
W realizacji zadań ośrodek współpracuje z
rodzicami, ze środowiskiem lokalnym oraz,
w zależności od potrzeb, z organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami
działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
§
36.
1.
Wychowankowie mają prawo do kontaktów z
rodzicami w czasie wolnym od nauki i zajęć grupowych. Termin odwiedzin jest
ustalany indywidualnie z wychowawcami grupy wychowawczej.
2.
Dopuszcza się odwiedziny wychowanka przez
inne osoby, za zgodą pracowników pedagogicznych, po uprzednim ustaleniu
tożsamości odwiedzającego.
3.
Podczas odwiedzin przyjaciół i znajomych
wychowawca ma prawo wglądu w przebieg wizyty. Odwiedziny odbywają się w
miejscach wyznaczonych.
4.
W przypadku naruszenia ustalonych w § 37 i
38. praw i obowiązków przez wychowanka lub osobę odwiedzającą, wychowawca ma
prawo natychmiastowego przerwania wizyty.
5.
W uzasadnionych przypadkach prawo do
odwiedzin może zostać zawieszone.
§
37.
Wychowanek,
jako członek społeczności ośrodka i uczeń szkoły ma prawo do:
1) znajomości
wszystkich swoich praw, wynikających z Konwencji Praw Dziecka i kierowania się
nimi w swoim życiu;
2) kształcenia
się w szkole wchodzącej w skład ośrodka;
3) zachowania
własnej tożsamości i podmiotowości, a także do poszanowania godności osobistej
i prywatności;
4) otwartego
wyrażania swoich poglądów, o ile nie naruszają one godności innych;
5) utrzymywania
osobistych i bezpośrednich kontaktów z rodzicami i innymi bliskimi osobami;
6) zachowania
dyskrecji w sprawach życia prywatnego;
7) swobody
myśli, sumienia i wyznania poprzez swobodę wyrażania wyznawanej religii;
8) wyrażania
swoich spostrzeżeń i wniosków dotyczących życia w placówce, w sposób zgodny z
ogólnie przyjętymi normami;
9) korzystania
z pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
10) sprawiedliwej,
obiektywnej, jawnej opinii i oceny swojego postępowania;
11) współuczestniczenia
w kształtowaniu życia ośrodka poprzez czynne uczestnictwo
w pracach samorządu;
12) uzyskania
dodatkowej pomocy wychowawcy w odrabianiu prac domowych;
13) korzystania
z właściwych warunków do wypoczynku;
§
38.
Wychowanek,
jako członek społeczności ośrodka i uczeń szkoły zobowiązany jest:
1) przestrzegać
zasad bhp i p.poż.;
2) przestrzegać
zakazu przywożenia do ośrodka substancji palnych i żrących, zapalniczek,
zapałek oraz niebezpiecznych, ostrych narzędzi;
3) przestrzegać
zakazu przywożenia i zażywania środków odurzających, w tym papierosów,
e-papierosów, alkoholu, narkotyków;
4) przestrzegać
zakazu przywożenia urządzeń elektrycznych (grzałki, lampki);
5) szanować
mienie ośrodka, dbać o wyposażenie klas,
pokoi, świetlic, łazienek, stołówki
i korytarzy;
6) szanować
własność kolegów i koleżanek oraz dbać o własne rzeczy;
7) sumienne
wypełniać dyżury porządkowe;
8) utrzymywać
porządek wokół siebie (własny pokój, łóżko, szafka);
9) dbać o
schludny i estetyczny wygląd własny, w tym: odpowiedni strój, zmianę obuwia,
u dziewcząt dyskretny makijaż i biżuteria;
10) prowadzić
zdrowy styl życia w zakresie odżywiania, snu, uprawiania sportu i rekreacji;
11) dbać o
higienę osobistą;
12) przekazywać
wychowawcy zażywane leki i przyjmować je według wskazań lekarza;
13) przestrzegać
zakazu posiadania i używania telefonu komórkowego i innych sprzętów
nagrywających na terenie placówki;
14) terminowo
wracać z przepustek;
15) nie
oddalać się samowolnie z ośrodka i podczas spaceru;
16) usprawiedliwiać
nieobecności w ustalony sposób;
17) przestrzegać
rozkładu dnia;
18) prezentować
postawę koleżeńską i prospołeczną;
19) kulturalnie
odnosić się do rówieśników i osób dorosłych;
20) przestrzegać
zakazu używania przemocy fizycznej i psychicznej (wymuszenia, kradzieże,
zastraszanie, obmawianie, wyzwiska, wulgaryzmy, obraźliwe gesty, bójki);
21) punktualnie
przychodzić na zajęcia w internacie i aktywnie w nich uczestniczyć;
22) odrabiać
prace domowe i przygotowywać się do zajęć szkolnych zgodnie z planem lekcji;
23) wykonywać
polecenia wychowawców.
§ 39.
1.
Wychowankowie przestrzegający wyżej
ustalonych zasad, mają prawo do przepustek w dni wolne od zajęć szkolnych i
zajęć grupowych.
2.
Zasady udzielania przepustek dla
wychowanków są ustalane przez wychowawcę
indywidualnie z ich rodzicami.
§
40.
W
szczególnych przypadkach dyrektor może skreślić
wychowanka z listy wychowanków ośrodka, na skutek:
1) przeniesienia wychowanka do innego ośrodka w
przypadkach mających znaczenie dla skuteczności procesu wychowawczego i
terapeutycznego - przeniesienia dokonuje się
w porozumieniu z rodzicami;
2) prośby
rodziców;
3) uporczywego
łamania zasad ustalonych w statucie ośrodka, szczególnie w § 37 i 38., po
podjęciu przez radę pedagogiczną uchwały w tej sprawie;
4) ukończenia
przez wychowanka 20 roku życia;
5) ukończenie
szkoły przez wychowanka - skreślenie następuje z dniem zakończenia zajęć
w danym roku szkolnym.
§ 41.
1.
W celu skutecznego motywowania wychowanków
do systematycznej pracy nad swoją postawą, do samodyscypliny i samokontroli, w ośrodku
obowiązuje punktowy system motywacyjny.
2.
Kryteria przyznawania punktów są wyłącznie
ogólnymi wskaźnikami pozwalającymi na standaryzację oceniania funkcjonowania
wychowanka.
3.
O przyznaniu punktów decyduje wychowawca
grupy uwzględniając opinie nauczycieli.
4.
Ocenianie odbywa się codziennie, podczas
wieczornego spotkania społeczności ośrodka.
5.
Wychowanek, każdego dnia począwszy od
piątku, może otrzymać punkty w skali od -10 do +10.
6.
Podczas przyznawania punktów wychowawca
jest zobowiązany uzasadnić swoją decyzję.
7.
Od oceny wystawionej przez wychowawcę nie
ma odwołania.
8.
Wszystkie przywileje i konsekwencje
wynikające z oceny, obowiązują od piątku do czwartku następnego tygodnia.
§ 42.
1.
Za wzorową i przykładną postawę,
wychowanek, który uzyskał powyżej 40 pkt., może otrzymać nagrody i wyróżnienia
w postaci:
1) pochwały
ustnej ze strony: wychowawcy grupy, kierownika internatu lub dyrektora ośrodka;
2) pochwały
wychowanka zatwierdzonej przez dyrektora z wpisem do akt osobowych;
3) listu pochwalnego
do rodziców o wyróżniającym się zachowaniu wychowanka;
4) wyróżnienia
indywidualnego lub grupowego w postaci udziału w atrakcyjnych rozrywkach
kulturalnych i sportowych;
5) wyjazdu,
wycieczki dla grupy lub zespołu wyróżniających się wychowanków w nauce,
zachowaniu i pracy społecznej.
2.
Nagrody rzeczowe indywidualne lub zbiorowe
mogą być przyznane za:
1) aktywny
udział w imprezach sportowych i artystycznych;
2) zajęcie
czołowych miejsc w organizowanych konkursach;
3) wyjątkową
postawę prospołeczną;
4) szczególną
dbałość o mienie ośrodka;
5) dodatkowe
prace społeczne na rzecz ośrodka;
6) godne
reprezentowanie ośrodka na zewnątrz.
3.
Wychowanek lub grupa wychowanków, ma prawo
złożyć sprzeciw do przyznanej nagrody, w przypadku uznania jej za nieadekwatną
do uzyskanych osiągnięć, na piśmie, w ciągu 3 dni od jej przyznania, do:
1) wychowawcy
grupy wychowawczej;
2) kierownika
internatu;
3) dyrektora
ośrodka.
4.
O sposobie rozstrzygnięcia sprzeciwu,
składający go jest informowany niezwłocznie – na piśmie.
§ 43.
1.
Za wyniki w nauce i właściwe zachowanie,
wychowanek/uczeń może otrzymać jednorazowe stypendium.
2.
Stypendium może być przyznane uczniom,
którzy:
1) uzyskali
średnią ocen 4.0 lub wyższą;
2) uzyskali
co najmniej dobrą ocenę z zachowania;
3) wyróżnili
się pozytywną postawą funkcjonowania w ośrodku.
3.
Dyrektor powołuje komisję stypendialną w
składzie: kierownik internatu, pedagog
i wychowawca grupy wychowawczej.
4.
Wniosek o przyznanie uczniowi stypendium
składa do komisji stypendialnej wychowawca klasy.
5.
Wysokość
jednorazowego stypendium ustala dyrektor, po uzyskaniu opinii komisji
stypendialnej, w ramach środków przewidzianych na ten cel w budżecie placówki.
6.
Wychowanek potwierdza odbiór stypendium własnoręcznym
podpisem.
§ 44.
1.
Wychowanek ponosi konsekwencje za
nieprzestrzeganie swoich praw i obowiązków oraz innych zasad określonych w
statucie, a w szczególności za:
1) ucieczkę
z ośrodka;
2) nieterminowy
powrót z przepustki;
3) stosowanie
przemocy fizycznej lub psychicznej wobec rówieśników;
4) kradzież
cudzej własności lub mienia ośrodka;
5) odmowę
wykonania polecenia wychowawcy oraz niewłaściwy stosunek do pracowników ośrodka
i rówieśników;
6) lekceważenie
obowiązków szkolnych i pozaszkolnych;
7) zażywanie
środków psychoaktywnych, w tym nikotyny;
8) używanie
wulgaryzmów językowych.
2.
Wychowanek, który w tygodniowym
rozliczeniu funkcjonowania uzyskał 23-29 pkt., może zostać ukarany poprzez:
1) upomnienie
ustne: wychowawcy grupy, kierownika internatu lub dyrektora ośrodka;
2) wyjazd
na przepustkę po godzinie 19.00 w piątek;
3) ograniczenie
czasu korzystania z pracowni internetowej;
4) zakaz
korzystania z przywiezionego przez siebie odtwarzacza MP3, MP4 i innych urządzeń elektronicznych po lekcjach;
5) odsunięcie
od współdecydowania o wyborze rodzaju zajęć wychowawczych;
6) ograniczenie
kontaktów telefonicznych z osobami spoza rodziny;
7) wykonanie
dodatkowych dyżurów na rzecz placówki.
3.
Za znaczne naruszenie ustalonych zasad,
przy uzyskaniu 0-22 pkt., wychowanek może otrzymać:
1) naganę:
wychowawcy grupy wobec grupy, kierownika internatu wobec całej społeczności ośrodka
lub dyrektora wobec całej społeczności placówki;
2) wyjazd
na przepustkę o godzinie 13.00 w sobotę;
3) zakaz
reprezentowania ośrodka i szkoły w zewnętrznych imprezach, konkursach, zawodach;
4) zakaz
uczestniczenia w imprezach, zawodach i konkursach organizowanych przez ośrodek;
5) zakaz
przebywania w niektórych pomieszczeniach ośrodka, w tym na holu;
6) zakaz
uczestnictwa w wycieczkach i wyjazdach klasowych, grupowych, szkolnych;
7) zakaz
korzystania z pracowni internetowej;
8) zakaz
uczestnictwa w wybranych zajęciach dodatkowych;
9) zakaz
kontaktów telefonicznych z osobami spoza rodziny;
10) zakaz
samodzielnego wyjeżdżania z ośrodka i powrotu z przepustek.
§ 45.
1.
Każdy wychowanek podlegający karze ma
prawo:
1) do
uzyskania informacji, za co i na jak długo został ukarany;
2) do
przedstawienia wyjaśnienia i argumentów na swoją obronę;
3) do
odwołania się od kary, która jego zdaniem jest niesłuszna lub niesprawiedliwa.
2.
Wychowankowie nie mogą podlegać karze
innej niż określone w § 44. statutu ośrodka.
3.
Od udzielonej kary wychowanek ma prawo
odwołać się na piśmie, w ciągu 3 dni od nałożenia kary, do:
1) kierownika
internatu;
2) dyrektora
ośrodka;
3) organu
prowadzącego ośrodek.
4.
O sposobie rozpatrzenia odwołania,
wychowanek jest informowany niezwłocznie – na piśmie.
ROZDZIAŁ 7.
PROCEDURY
POSTĘPOWANIA W PRZYPADKACH NADZWYCZAJNYCH
§
46.
W przypadkach nadzwyczajnych
obowiązują w ośrodku specjalne procedury postępowania.
§
47.
Procedura postępowania nauczycieli i wychowawców w przypadkach, gdy na terenie ośrodka
znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków:
1) powiadomienie
dyrektora lub kierownika internatu lub pedagoga;
2) odizolowanie ucznia od reszty wychowanków i zapewnienie mu
bezpieczeństwa;
3) potwierdzenie
stanu nietrzeźwości lub zażycia narkotyku (badanie alkomatem, wykonanie testów);
4) powiadomienie
o tym fakcie rodziców;
5) w
przypadku agresywnego zachowania wychowanka i braku współpracy ze strony rodziców
– powiadomienie policji;
6) w
razie konieczności wezwanie pomocy lekarskiej;
7) w
przypadku spożywania alkoholu na terenie ośrodka przez wychowanka, który
ukończył 17 lat, co stanowi wykroczenie z art. 43 ust. 1 ustawy o wychowaniu w
trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, powiadomienie o tym fakcie policji;
8) ustalenie
dalszego toku postępowania przez policję;
9) udokumentowanie
zaistniałej sytuacji w księdze kontaktów wychowawczych.
§ 48.
Procedura postępowania w przypadku, gdy nauczyciel
lub wychowawca grupy znajdzie na terenie placówki substancję przypominająca
wyglądem narkotyk:
1) zabezpieczenie
substancji;
2) ustalenie
okoliczności zdarzenia;
3) powiadomienie
dyrektora ośrodka i policji;
4) przekazanie
policji znalezionej substancji;
5) udokumentowanie
zaistniałej sytuacji w księdze kontaktów wychowawczych.
§ 49.
Procedura postępowania w przypadku gdy nauczyciel
podejrzewa, że wychowanek posiada przy sobie substancję przypominającą
narkotyk:
1) nauczyciel
lub wychowawca w obecności innej osoby (dyrektor, kierownik internatu, pedagog)
ma prawo żądać, aby wychowanek:
a) pokazał
zawartość torby szkolnej oraz kieszeni,
b) oddał
posiadaną substancję;
2) jeżeli wychowanek utrudnia kontrolę teczki i odzieży
wzywa się policję;
3) wychowawca
dokumentuje zaistniałe zdarzenie wpisem w księdze kontaktów
wychowawczych.
§ 50.
Procedura
postępowania w przypadku bójki, wymuszeń, rozboju, kradzieży:
1) wstępne
ustalenie przebiegu zdarzenia przez nauczyciela lub wychowawcę dyżurującego;
2) powiadomienie
dyrektora, kierownika internatu lub pedagoga;
3) w
zależności od oceny stopnia niebezpieczeństwa i społecznej szkodliwości
zaistniałego zdarzenia:
a) powiadomienie,
jeśli to możliwe, rodziców nieletniego uczestniczącego w zdarzeniu,
b) powiadomienie
policji,
c) w
razie konieczności przeprowadzenie konsultacji, badań lekarskich,
d) powiadomienie
kuratora /w przypadku dzieci będących pod nadzorem kuratorskim/,
e) udokumentowanie
zaistniałej sytuacji w księdze kontaktów wychowawczych,
f) sporządzenie
notatki służbowej,
g) powiadomienie
organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny (wykazy wypadków nadzwyczajnych).
§ 51.
Procedura
postępowania w przypadku ucieczki wychowanka z ośrodka:
1) natychmiastowe
powiadomienie rodziców wychowanka;
2) udokumentowanie
zaistniałej sytuacji w księdze kontaktów wychowawczych.
ROZDZIAŁ
8.
TRYB SKŁADANIA SKARG I WNIOSKÓW
§
52.
1.
Skargi i wnioski dotyczące funkcjonowania
ośrodka i pobytu wychowanków, przyjmowane są przez:
1) wychowawców
grup;
2) kierownika
internatu;
3) dyrektora
ośrodka.
2.
Skargi mogą być wnoszone przez rodziców lub
wychowanków w formie pisemnej.
§
53.
1.
Osoba upoważniona do rozpatrzenia skargi
lub wniosku powinna sporządzić dokument zawierający oryginał skargi lub
wniosku, notatkę służbową, materiały pomocnicze zebrane w trakcie postępowania
wyjaśniającego i odpowiedź.
2.
Osoby upoważnione do rozpatrywania skarg lub
wniosków to:
1) wychowawcy
grup;
2) kierownik
internatu;
3) dyrektor
ośrodka.
3. Przy
rozpatrywaniu skarg i wniosków obowiązuje droga służbowa:
1) wychowanek
– wychowawca grupy – kierownik internatu
– dyrektor;
2) rodzic
– wychowawca grupy – kierownik internatu – dyrektor;
3) rodzic
– bezpośrednio dyrektor lub kierownik internatu.
4.
W sytuacjach, gdy skarga wymaga
rozpatrzenia przez inne osoby lub instytucje, dyrektor podejmuje decyzję o
przekazaniu skargi do rozpatrzenia przez inną instytucję wg właściwości.
5.
Jeżeli wnoszący skargę lub wniosek nie
zgadza się z treścią odpowiedzi lub decyzji, ma prawo odwołania się do organu
nadrzędnego.
6.
Przy rozpatrywaniu skarg zastosowanie mają
przepisy kodeksu postępowania administracyjnego.
ROZDZIAŁ 9.
POSTANOWIENIA
KOŃCOWE
§
54.
Ośrodek
prowadzi dokumentację dotyczącą wychowanków w zakresie:
1) przebiegu nauczania wychowanków, zgodnie z odrębnymi
przepisami;
2) pobytu wychowanka w ośrodku, w tym: zeszyty
obserwacyjne, zeszyty zwolnień, zeszyty kontaktów ze szkołą, zeszyty kontaktów
koordynujących prace wychowawców grupy, teczki indywidualne zawierające
dokumenty osobowe wychowanków, opinie psychologiczne, wywiady środowiskowe,
korespondencję z opiekunami i sądem oraz indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne;
3) planowania pracy wychowawczej ośrodka;
4) tygodniowych planów pracy zawartych w dziennikach
zajęć z grupą;
5) ewidencji odpłatności rodziców i opiekunów za pobyt
w ośrodku;
6) rejestru przebywających wychowanków z adresami i
numerami PESEL;
7) kart obiegowych dla wychowanków na koniec każdego
roku szkolnego (z rozliczeniem odpłatności za ośrodek przez rodziców i
opiekunów).
§
55.
Ośrodek prowadzi i archiwizuje dokumentację kadrową,
płacową, finansową i inną, dotyczącą funkcjonowania ośrodka i zatrudnionych w
nim pracowników, zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie.
§
56.
1.
Postanowienia statutu dotyczą i obowiązują
wszystkich członków społeczności ośrodka.
2.
Regulaminy i procedury obowiązujące w
ośrodku nie mogą być sprzeczne
z postanowieniami statutu.
§
57.
1.
Zmiany w statucie mogą być wprowadzone z
inicjatywy:
1) dyrektora
ośrodka;
2) rady
pedagogicznej;
3) samorządu
uczniowskiego;
4) organu
prowadzącego;
5) organu
sprawującego nadzór pedagogiczny.
2.
Zmiany powinny nastąpić w przypadku zmiany
przepisów prawa mających wpływ na postanowienia statutu.
3.
Zmiany w statucie ośrodka wprowadza się w
trybie właściwym dla jego uchwalenia.
4.
Każdorazowo, po uchwaleniu zmian w
statucie przez radę pedagogiczną, dyrektor ośrodka ogłasza ujednolicony tekst
statutu.
5.
Statut jest udostępniany pracownikom,
rodzicom i wychowankom ośrodka w
bibliotece,
sekretariacie i na stronie internetowej ośrodka.
6.
Z dniem wejścia w życie niniejszego
statutu, traci moc statut Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 3 „Na Trakcie”
w Warszawie, przyjęty Uchwałą nr 5 Rady Pedagogicznej z dnia 30 listopada w
sprawie ramowych statutów