STATUT
SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ NR 39
W
MŁODZIEŻOWYM OŚRODKU
SOCJOTERAPII NR 3
„DOM NA
TRAKCIE” W WARSZAWIE
ROZDZIAŁ 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
1. Szkoła Podstawowa Specjalna nr 39 w Młodzieżowym
Ośrodku Socjoterapii nr 3 „Na Trakcie”
w Warszawie, zwana dalej „szkołą”, jest ośmioletnią szkołą publiczną dla dzieci
i młodzieży.
2. Szkoła działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 14 grudnia 2016
r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59 ze zm.);
2) ustawy z dnia 7 września 1991
r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. z 2016 r., poz. 1943 ze zm.);
3) aktów wykonawczych do ww. ustaw;
4) niniejszego statutu.
3. Siedziba szkoły mieści się w Warszawie przy ulicy Trakt
Lubelski 40.
4. Organem prowadzącym szkołę jest Miasto
Stołeczne Warszawa, z siedzibą w Warszawie,
Plac Bankowy 3/5.
5. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad
szkołą jest Mazowiecki Kurator Oświaty.
6. Na pieczęciach nazwa szkoły może być
używana w skróconym brzmieniu: „Szkoła Podstawowa Specjalna nr 39”.
7. W
nazwie szkoły umieszczonej na tablicy urzędowej, na
świadectwie oraz na pieczęciach,
którymi opatruje się świadectwa i legitymacje szkolne, pomija
się wyraz „specjalna”.
8. Szkoła prowadzi kształcenie w zakresie
klas VI – VIII.
9. W szkole podstawowej funkcjonują
oddziały dotychczasowego Gimnazjum Specjalnego nr 110 – do wygaśnięcia.
§ 2.
Ilekroć
dalej jest mowa bez bliższego określenia o:
1) statucie – należy przez to rozumieć
statut Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 39 w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii
nr 3 „Dom na Trakcie” w Warszawie;
2) ustawie – należy przez to rozumieć
ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
3) prawie oświatowym – należy przez to
rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo
oświatowe;
4) ośrodku – należy przez to rozumieć
Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nr 3 „Dom na Trakcie”
w Warszawie;
5) szkole – należy przez to rozumieć Szkołę
Podstawową Specjalną nr 39 w Warszawie, wchodzącą w skład ośrodka;
6) dyrektorze – należy przez to rozumieć
dyrektora szkoły, będącego jednocześnie dyrektorem ośrodka;
7) nauczycielach – należy przez to rozumieć
wszystkich pracowników pedagogicznych zatrudnionych w ośrodku, realizujących
zadania statutowe odpowiednio szkoły i ośrodka;
8) wychowawcach – należy przez to rozumieć
wychowawców grup wychowawczych działających
w ośrodku;
9) wychowawcach klas – należy przez to
rozumieć nauczycieli, opiece których powierzono dany oddział w szkole;
10)
wychowankach
– należy przez to rozumieć dzieci i młodzież przyjętą do ośrodka;
11)
uczniach
– należy przez to rozumieć dzieci i młodzież uczącą się w szkole;
12)
rodzicach
– należy przez to rozumieć także opiekunów prawnych oraz inne osoby (podmioty)
pełniące pieczę zastępczą nad uczniami;
13)
egzaminie
ósmoklasisty – należy przez to rozumieć egzamin przeprowadzony w ostatnim roku
nauki w szkole podstawowej, sprawdzający wiadomości i umiejętności ucznia
określone
w podstawie programowej kształcenia ogólnego;
14)
klasach dotychczasowego gimnazjum – należy przez to
rozumieć klasy dotychczasowego
Gimnazjum Specjalnego nr 110, wchodzącego w skład ośrodka;
15) egzaminie
gimnazjalnym – należy przez to rozumieć egzamin dla uczniów kończących naukę
w gimnazjum, sprawdzający opanowanie wiadomości
i umiejętności nabytych podczas trzyletniej nauki w gimnazjum.
ROZDZIAŁ
2.
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 3.
1. Szkoła stanowi integralną część ośrodka,
dlatego realizowane w niej cele i zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze,
zmierzające do wszechstronnego rozwoju ucznia i wychowanka, przenikają się, dzięki
ścisłej współpracy nauczycieli i wychowawców.
2. W szkole realizuje się cele i zadania
określone w ustawie o systemie oświaty i prawie oświatowym, w oparciu o:
1) podstawę programową kształcenia ogólnego;
2) zasady oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów ustalone przez ministra właściwego do spraw oświaty;
3) programy nauczania dopuszczone do użytku
przez dyrektora, w trybie określonym w odrębnych przepisach;
4) program wychowawczo-profilaktyczny ośrodka,
w tym szkoły;
5) szczegółowe warunki i sposób oceniania
wewnątrzszkolnego.
3.
Szkoła realizuje cele i zadania poprzez:
1) zapewnianie
bezpłatnego nauczania w zakresie ramowych planów nauczania;
2) przeprowadzanie
rekrutacji uczniów w oparciu o przepisy dotyczące przyjmowania wychowanków do
młodzieżowych ośrodków socjoterapii;
3) zatrudnianie
nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
4) umożliwianie
wszystkim uczniom dostępu do wiedzy, która pozwoli im na dalszą edukację
i korzystanie z zasobów informacyjnych cywilizacji oraz rozwijanie ich
zdolności i zainteresowań;
5) wyposażanie
uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły;
6) wspomaganie
wychowawczej roli rodziny, uczenie odpowiedzialności za swoje czyny, wpajanie uniwersalnych zasad etycznych.
§ 4.
Szkoła realizuje cele i zadania w zakresie podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej,
językowej i religijnej, w szczególności przez:
1) wpajanie zasad
tolerancji dla odmienności narodowej i religijnej;
2) niestwarzanie
różnic w prawach i traktowaniu uczniów z powodu ich przynależności
narodowej,
wyznaniowej lub bezwyznaniowości;
3) wpajanie zasad
tolerancji i szacunku dla obrzędów religijnych różnych wyznań;
4) swobodny wybór
uczestnictwa w katechizacji oraz w obrzędach religijnych;
5) swobodne wyrażanie
myśli i przekonań światopoglądowych oraz religijnych, w sposób
nienaruszający dobra innych osób.
§ 5.
Szkoła realizuje cele i
zadania w
zakresie udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w
szczególności przez:
1) zapewnienie
indywidualnej opieki pedagogicznej i psychologicznej polegającej na
zaspokojeniu
zdiagnozowanych potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych ucznia;
2) udzielanie uczniom
pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych narastających na tle niepowodzeń
szkolnych;
3) udzielanie porad i
pomocy uczniom mającym trudności w kontaktach rówieśniczych
i środowiskowych;
4) objęcie ucznia
specjalistyczną pomocą np. psychologiczną, socjoterapeutyczną, terapeutyczną.
§ 6.
Szkoła realizuje cele i
zadania w
zakresie umożliwiania rozwijania zainteresowań i uzdolnień uczniów, w
szczególności przez:
1) organizowanie
dodatkowych zajęć pozalekcyjnych i tworzenie kół zainteresowań;
2) praca indywidualna
z uczniem zdolnym, w tym umożliwianie mu realizacji indywidualnego programu lub
toku nauki,
3) proponowanie
uczniom dodatkowych pytań i zadań, w celu uzyskania wyższej oceny (ocena
celująca) na testach i sprawdzianach;
4) organizowanie
pomocy w nauce, zajęć przygotowujących do egzaminów i konkursów
przedmiotowych.
§ 7.
Szkoła realizuje cele i
zadania w
zakresie sprawowania indywidualnej opieki nad uczniami,
w szczególności przez:
1) prowadzenie
diagnozy środowiska ucznia i rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz
indywidualnych potrzeb, jak i możliwości ich zaspokajania;
2) organizowanie zajęć
integracyjnych;
3) zapewnianie okresu
ochronnego w początkowym okresie nauki w szkole;
4) współpracę z
poradnią psychologiczno-pedagogiczną;
5) współpracę z
placówkami i instytucjami działającymi na rzecz pomocy rodzinie i dziecku;
6) współpracę z
organami policji i straży miejskiej;
7) składanie na
posiedzeniach zespołów wychowawczych i rady pedagogicznej okresowej informacji
o trudnościach wychowawczych występujących wśród uczniów danego oddziału;
8) zapewnianie uczniom
możliwości korzystania z pomocy pedagoga lub psychologa;
9) umożliwianie
uzyskiwania pomocy materialnej;
10) zorganizowanie
internatu w ośrodku, w którym funkcjonuje szkoła.
§ 8.
Szkoła realizuje cele i
zadania w zakresie opieki
na dziećmi niepełnosprawnymi, w szczególności przez:
1) zapewnienie możliwości dostępu do
wszystkich sal i pomieszczeń w szkole;
2) zapewnienie sprzętu i pomocy naukowych
potrzebnych do realizacji programu nauczania
i podstawy programowej dostosowanych do niepełnosprawności ucznia;
3) dostosowania metod i form pracy na
zajęciach lekcyjnych zgodnie z potrzebami ucznia
wynikającymi z niepełnosprawności;
4) zapewnienia możliwości udziału we
wszystkich zajęciach organizowanych przez szkołę, w tym
zajęciach dodatkowych, wycieczkach, uroczystościach szkolnych.
§ 9.
Szkoła realizuje cele i
zadania w
zakresie bezpieczeństwa w czasie sprawowania opieki nad uczniami podczas
wycieczek i zajęć poza terenem szkoły organizowanych przez szkołę w
szczególności przez:
1) wyznaczanie przez
dyrektora szkoły nauczyciela - kierownika grupy, który ponosi pełną
odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów podczas wycieczek i wyjść poza teren
szkoły, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie;
2) zapoznanie uczniów z
programem wycieczki, regulaminem wyjść i wycieczek oraz przepisami
dotyczącymi bezpieczeństwa;
3)
zapewnianie uczniom odpowiedniej liczby opiekunów w
zależności od rodzaju wycieczki, wieku uczniów i ewentualnej niepełnosprawności
ucznia;
4)
umożliwienie rodzicom ubezpieczenia uczniów od następstw
nieszczęśliwych wypadków.
§ 10.
Szkoła realizuje cele i
zadania w
zakresie bezpieczeństwa uczniów, podnoszenia poziomu dyscypliny
w szkole, ochrony przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami
patologii
społecznej, w szczególności przez:
1) współpracę z organem prowadzącym w
zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki,
wychowania i opieki oraz w podnoszeniu poziomu dyscypliny w szkole;
2) objęcie budynku oraz terenu szkoły
monitoringiem wizyjnym;
3) pełnienie przez nauczycieli dyżurów w
trakcie przerw między zajęciami zgodnie z harmonogramem ustalanym przez
dyrektora;
4) zapewnianie ciągłego nadzoru
pedagogicznego na zajęciach obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych;
5) omawianie zasad bezpieczeństwa na
godzinach z wychowawcą;
6) szkolenie wszystkich pracowników szkoły
w zakresie bhp i p.poż.,
7) uwzględnianie w tygodniowym rozkładzie
zajęć równomiernego zasady rozłożenia lekcji;
8) zapewnienie dostępu do internetu
zabezpieczonego przed treściami, które mogą stanowić
zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego uczniów;
9) umieszczanie w pracowniach o zwiększonym
ryzyku wypadku regulaminów pracowni oraz
instrukcji obsługi przy wszystkich urządzeniach wykorzystywanych w procesie
edukacyjnym;
10)
ustalanie
zasad i regulaminów związanych z funkcjonowaniem szkoły, zapoznanie z nimi całej
społeczności szkolnej i przestrzeganie ich;
11)
przestrzeganie praw ucznia;
12)
rozwiązywanie problemów poprzez prowadzenie
rozmów i mediacje;
13)
sprawdzanie
przez nauczycieli pomieszczeń, w których będą prowadzili zajęcia, oraz stanu sprzętu
i pomocy dydaktycznych, którymi w trakcie zajęć będą się posługiwali;
14)
prowadzenie
dla uczniów i ich rodziców warsztatów i spotkań tematycznych dotyczących
uzależnień, narkotyków, dopalaczy, cyberprzemocy, zastraszania, anoreksji,
bulimii i innych zjawisk mogących negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie ucznia.
§ 11.
Szkoła realizuje cele i
zadania w
zakresie edukacji patriotycznej i obywatelskiej młodzieży,
w szczególności przez:
1) organizowanie
wycieczek edukacyjnych do miejsc poświęconych pamięci narodowej;
2)
kształtowanie więzi z krajem ojczystym i świadomości
obywatelskiej poprzez udział w apelach
poświęconych ważnym świętom państwowym;
3)
tworzenie sytuacji wyzwalających emocjonalny związek z
krajem ojczystym poprzez udział
w uroczystościach szkolnych;
4)
zapoznanie uczniów z symbolami, ważnymi dla kraju
rocznicami, zasadami i instytucjami, które
posiadają istotne znaczenie dla funkcjonowania państwa polskiego;
5)
przygotowanie uczniów do świadomego, aktywnego i
odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu
społecznym.
§ 12.
Szkoła realizuje cele i zadania w zakresie
tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej,
wychowawczej i opiekuńczej, zapewnienia
każdemu uczniowi warunków niezbędnych
do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy szkoły i jej rozwoju organizacyjnego,
w szczególności przez:
1) sprawowanie przez dyrektora i wicedyrektora
nadzoru pedagogicznego, w celu podnoszenia
jakości pracy szkoły;
2) uzyskiwanie jak najlepszych efektów w
pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej;
3) tworzenie warunków
do optymalnego rozwoju ucznia, przy jednoczesnym przygotowywaniu go do pracy na
rzecz środowiska i przy współpracy ze środowiskiem;
4) współpraca
szkoły z rodzicami i środowiskiem na rzecz wzajemnego zrozumienia i działania
w społeczności lokalnej;
5) cykliczne analizowanie
i modyfikowanie dokumentów szkolnych, w tym planów pracy dydaktycznej i
wychowawczej oraz ich realizowanie.
§ 13.
Szkoła
realizuje cele i zadania w zakresie organizowania wolontariatu, w
szczególności przez:
1) zapoznanie
uczniów z ideą wolontariatu oraz jego propagowanie;
2) uczenie postaw
szacunku i tolerancji wobec drugiego człowieka;
3) uczenie
niesienia bezinteresownej pomocy w środowisku szkolnym i poza szkołą;
4) uwrażliwianie
na cierpienie, samotność i potrzeby innych;
5) kształtowanie
postaw prospołecznych;
6) kreowanie
wizerunku szkoły jako centrum lokalnej aktywności;
7) podejmowanie w
szkole działań w zakresie pomocy koleżeńskiej w nauce, wsparcia uczniów
niepełnosprawnych, sprawowania opieki nad uczniami klas młodszych, praca na
rzecz biblioteki szkolnej;
8) podejmowanie
działań na rzecz środowiska lokalnego przy współpracy z podmiotami
zewnętrznymi, oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz osób
potrzebujących.
§ 14.
Szkoła realizuje cele i
zadania w zakresie
promocji i ochrony zdrowia, w szczególności przez:
1) uwzględnianie
tematyki zdrowia na prowadzonej stronie internetowej szkoły;
2) promowanie
zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania czasu wolnego;
3) przygotowywanie
w stołówce zdrowych obiadów, propagowanie zdrowej żywności sprzyjającej
prawidłowemu rozwojowi fizycznemu ucznia;
4) udział uczniów
w konkursach poświęconych tematyce promocji i ochrony zdrowia;
5) udział w
akcjach typu: „sprzątanie świata”, promowanie zbiórki odpadów i segregacji
śmieci.
§ 15.
Szkoła realizuje cele i
zadania w zakresie doradztwa zawodowego, w szczególności przez:
1) systematyczne
diagnozowanie potrzeb uczniów w zakresie doradztwa zawodowego;
2) pomoc uczniom
w planowaniu ścieżki dalszego kształcenia i kariery zawodowej;
3) prowadzenie
zajęć związanych z poznawaniem samego siebie, swoich umiejętności
i predyspozycji oraz zajęć ułatwiających
wybór kierunku kształcenia zawodowego.
§ 16.
1. Szkoła realizuje swoje cele i zadania przy współpracy z rodzicami, poradniami
psychologiczno-pedagogicznymi, innymi instytucjami świadczącymi wsparcie i
pomoc merytoryczną.
2.
Podstawowymi
formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są:
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu
kształcenia ogólnego;
2) dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których
zalicza się:
a) zajęcia z języka obcego nowożytnego
innego niż język obcy nowożytny nauczany
w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
b) zajęcia, dla których nie została
ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony
do szkolnego zestawu programów nauczania;
3)zajęcia prowadzone w ramach pomocy
psychologiczno-pedagogicznej;
4)zajęcia rozwijające zainteresowania i
uzdolnienia uczniów.
5)inne zajęcia i czynności wynikające z
zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające
potrzeby i zainteresowania uczniów.
3.
Szkoła może prowadzić również inne niż
wymienione w ust. 2 zajęcia, organizowane przez
dyrektora za zgodą organu prowadzącego szkołę, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 17.
1.
Szkoła realizuje program wychowawczo-profilaktyczny, dostosowany do potrzeb rozwojowych
uczniów, przygotowany w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących
w szkole.
2.
Program
wychowawczo-profilaktyczny opracowany jest przez nauczycieli szkoły i uchwalony
przez radę pedagogiczną.
3.
Na
podstawie uchwalonego programu wychowawczo-profilaktycznego, wychowawca oddziału
opracowuje na dany rok szkolny plan
pracy wychowawczej dla oddziału.
4.
Program
wychowawczo-profilaktyczny jest realizowany przez wszystkich nauczycieli
szkoły.
ROZDZIAŁ
3.
ORGANY
SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE
§ 18.
1.
Organami szkoły są:
1) dyrektor
szkoły;
2) rada
pedagogiczna;
3) samorząd
uczniowski.
2.
Organy szkoły są tożsame z organami Młodzieżowego
Ośrodka Socjoterapii nr 3.
§ 19.
1. Kompetencje
dyrektora określone są w § 9 statutu ośrodka.
2. Do zadań dyrektora szkoły
należy ponadto:
1)
opracowywanie arkusza organizacyjnego szkoły;
2)
zapewnienie właściwej organizacji i przebiegu egzaminy ósmoklasisty;
3)
zapewnienie właściwej organizacji i przebiegu egzaminu gimnazjalnego;
4)
podejmowanie decyzji o skreśleniu ucznia z listy uczniów szkoły;
5)
dokonywanie okresowych ocen pracy pracowników szkoły;
6)
prowadzenie procedur awansu zawodowego i oceny pracy nauczycieli;
7)
dbanie o właściwą atmosferę i dyscyplinę pracy.
3. Dyrektor, za zgodą organu
prowadzącego, może tworzyć stanowisko wicedyrektora i inne stanowiska
kierownicze w szkole.
4.
Zakres zadań i kompetencji wicedyrektora, ustalonych przez dyrektora, określa
§ 23 statutu ośrodka.
§ 20.
1. Zakres zadań
i kompetencji rady pedagogicznej oraz
zasady jej działania określone są w § 10. statutu ośrodka.
2. Do kompetencji stanowiących
rady pedagogicznej należy ponadto podejmowanie uchwał w sprawie
wyników klasyfikacji i promocji uczniów.
§ 21.
1. Sposób
tworzenia i kompetencje samorządu uczniowskiego określone są w § 11. statutu ośrodka.
2.
Do uprawnień samorządu należy ponadto:
1) prawo do zapoznania
się z programem nauczania danego przedmiotu, z jego treściami, celami oraz stawianymi
wymaganiami;
2) prawo do jawnej i
umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
3) prawo
do wydawania i redagowania gazetki szkolnej, pod warunkiem, że jej treść nie
godzi w dobre imię żadnego z nauczycieli i uczniów oraz nie zawiera ona
wulgaryzmów i treści obraźliwych dla czytelników;
4) zajmowanie
stanowiska w niektórych sprawach uczniowskich, gdzie podjęcie decyzji przez
inne organy jest ustawowo związane z zasięgnięciem opinii samorządu.
§ 22.
Sposób rozstrzygania sporów między organami szkoły
określony jest w § 13. statutu ośrodka.
ROZDZIAŁ
4.
ORGANIZACJA
PRACY SZKOŁY
§ 23.
1. Rok szkolny rozpoczyna się z dniem 1 września, a kończy z dniem
31 sierpnia następnego roku.
2. Struktura organizacyjna szkoły podstawowej
obejmuje klasy VI – VIII.
3. W okresie od 1 września 2017 r. do 31
sierpnia 2019 r. w szkole podstawowej funkcjonują klasy dotychczasowego
gimnazjum.
4. Szkoła funkcjonuje od poniedziałku do
piątku w formie stacjonarnej.
5. Podstawową jednostką organizacyjną
szkoły jest oddział liczący do 16 uczniów.
6. Decyzję o przyjęciu ucznia do szkoły
podejmuje dyrektor.
7. Przydział uczniów do klas odbywa się w
oparciu o dokumentację szkolną ucznia.
8. Klasę powierza się wychowawcy klasy,
który sprawuje bezpośrednią opiekę nad uczniami
i kieruje powierzonym zespołem klasowym.
9. Podstawową formą pracy szkoły jest
system klasowo-lekcyjny.
Godzina
lekcyjna trwa 45 minut, a przerwy międzylekcyjne 5 lub 10 minut.
10. Nadzór i opiekę nad uczniami w czasie
trwania przerwy zapewniają nauczyciele, zgodnie
z planem dyżurów, podczas których zobowiązani są do:
1) punktualnego rozpoczynania i ciągłej obecności w miejscu
dyżuru;
2) reagowania na wszelkie przejawy zachowań odbiegających od przyjętych norm;
3) kontrolowanie toalet szkolnych;
4) natychmiastowego reagowania w przypadku pojawienia
się na terenie szkoły osób
niepożądanych.
§ 24.
1.
Szkoła realizuje program
edukacyjny szkoły ogólnodostępnej dla uczniów z normą intelektualną,
szczegółowo określony przez szkolny zestaw programów nauczania.
2.
Indywidualne programy
edukacyjno-terapeutyczne sporządzane są w oparciu o podstawę programową dla
uczniów z normą intelektualną i zawierają układ treści o charakterze otwartym,
co pozwala na dowolne modyfikowanie go i dostosowywanie do aktualnych potrzeb i
możliwości ucznia.
3.
Proces dydaktyczny zorganizowany
jest na podstawie ramowego planu nauczania w szkole podstawowej i ramowego
planu nauczania w gimnazjum, które zapewniają realizację całości podstawy
programowej kształcenia ogólnego.
4.
Nauczanie języka obcego jest
realizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami.
5.
Dyrektor, na wniosek
rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca
danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową z
nauki drugiego języka obcego.
6.
W przypadku ucznia posiadającego
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie
indywidualnego nauczania, zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może
nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
7.
W przypadku zwolnienia
ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania
zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
§ 25.
1.
Szczegółową organizację pracy szkoły
określa arkusz organizacyjny szkoły, opracowany przez dyrektora z uwzględnieniem
ramowych planów nauczania oraz planu finansowego szkoły, zatwierdzony przez
organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych
zrzeszających nauczycieli i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
2.
Procedurę
opracowania i zatwierdzania arkusza organizacji szkoły określają odrębne
przepisy.
3.
Dyrektor
szkoły, biorąc pod uwagę warunki lokalowe i możliwości organizacyjne szkoły,
ustala
w danym roku szkolnym dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w
liczbie
6 dla szkoły podstawowej i 8 dni dla oddziałów dotychczasowego gimnazjum,
zgodnie
z przepisami w sprawie organizacji roku szkolnego.
§
26.
1. W szkole organizuje się naukę religii oraz etyki na pisemny wniosek
rodziców lub pełnoletniego ucznia.
2.
Wniosek nie musi być ponawiany w kolejnym roku szkolnym, może jednak zostać
zmieniony.
§ 27.
1.
Do realizacji
zadań statutowych szkoły, w zależności od aktualnych potrzeb programowych
i organizacyjnych, dyrektor szkoły może powoływać zespoły nauczycielskie na
czas określony lub nieokreślony.
2.
Zespoły
wskazują ze swojego grona przewodniczącego zespołu, ustalają plan swojej pracy
oraz harmonogram spotkań i działań.
3.
Spotkania
zespołów są protokołowane.
4.
Ze
swoich działań zespół sporządza sprawozdanie przedstawiane na ostatnim
posiedzeniu rady pedagogicznej w roku szkolnym.
§ 28.
1. Realizacja
zadań statutowych szkoły jest wspierana przez funkcjonowanie biblioteki
zorganizowanej w ośrodku.
2. Biblioteka jest pracownią interaktywną,
służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i
wychowawczych szkoły, doskonalenia warunków pracy nauczycieli,
popularyzowanie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców uczniów oraz wiedzy o
regionie.
3. Godziny pracy biblioteki są ustalane przez dyrektora i dostosowywane do tygodniowego rozkładu zajęć szkoły tak, aby
umożliwić użytkownikom dostęp do księgozbioru.
4. Zadania
i zasady funkcjonowania biblioteki określa §
20. statutu ośrodka oraz regulamin biblioteki.
§ 29.
1. Szkoła z własnej inicjatywy może prowadzić
innowacje pedagogiczne, będące nowatorskimi rozwiązaniami programowymi,
organizacyjnymi lub metodycznymi, mającymi na celu poprawę jakości pracy
szkoły.
2. Innowacja nie może prowadzić do zmiany
typu szkoły.
3. Dyrektor szkoły zapewnia warunki kadrowe i
organizacyjne, niezbędne do realizacji planowanych działań innowacyjnych.
4. W przypadku, gdy innowacja wymaga nakładów
finansowych, dyrektor szkoły powinien uzgodnić z organem prowadzącym sposób
finansowania innowacji.
5. Dyrektor decyduje o wprowadzeniu innowacji
w uzgodnieniu z radą pedagogiczną.
ROZDZIAŁ
5.
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO
§ 30.
1.
W
szkole organizuje się doradztwo zawodowe dla uczniów klas VII i VIII oraz klas dotychczasowego
gimnazjum.
2. Doradztwo zawodowe ma
charakter planowych działań koordynowanych przez doradcę
zawodowego, zmierzające do stworzenia
takich działań, które zapewnią uczniom rozwijanie świadomości własnych
uzdolnień, posiadanych kompetencji i zainteresowań - w aspekcie własnych
pragnień i ich realizacji w rzeczywistym życiu.
3. Zadaniem doradztwa zawodowego jest
rozwijanie umiejętności aktywnego poszukiwania pracy, podejmowania racjonalnych
decyzji oraz uświadomienie konsekwencji dokonywanych wyborów oraz wykształcenie
u uczniów umiejętności radzenia sobie ze zmianami, poprzez szybką
adaptację oraz wychodzenie naprzeciw nowym sytuacjom i wyzwaniom zawodowym.
4. Doradztwo zawodowe obejmuje
indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami
i nauczycielami.
5. W miarę możliwości doradca zawodowy
prowadzi zajęcia metodami aktywnymi oraz stara się przybliżyć poszczególne
zawody uczniom na wycieczkach organizowanych do różnorodnych
zakładów i instytucji.
§ 31.
1. Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane w oparciu o
program przygotowany przez nauczyciela realizującego te zajęcia i dopuszczony
do użytku przez dyrektora, po
zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
2. Program, o którym mowa w ust. 1, zawiera treści dotyczące
informacji o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach
uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami
zawodowymi.
3. Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WSDZ) jest
skierowany do uczniów, ich
rodziców oraz nauczycieli i wychowawców.
4. WSDZ w ramach pracy z uczniami obejmuje w szczególności:
1) diagnozę zapotrzebowania
na działania doradcze prowadzone w szkole i w ośrodku;
2) zajęcia warsztatowe:
a) służące rozbudzeniu
świadomości konieczności planowania rozwoju i kariery zawodowej,
b) służące samopoznaniu i
określeniu predyspozycji wyznaczających rozwój zawodowy i karierę zawodową,
c) doskonalące umiejętności
w zakresie komunikacji interpersonalnej i współdziałania,
d) uczące umiejętności
redagowania dokumentów aplikacyjnych,
e) służące rozwijaniu i
doskonaleniu umiejętności autoprezentacji i rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcami,
f) zapoznaniu z
obowiązującym prawem pracy;
3) gromadzenie i
udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowej;
4) spotkania z
przedstawicielami różnych zawodów i wycieczki do zakładów pracy;
5) konfrontowanie samooceny
wychowanków z wymaganiami szkół i zawodów;
6) kształtowanie
umiejętności świadomego wyboru i poszukiwania pracy.
§ 32.
1. WSDZ w ramach pracy z rodzicami obejmuje:
1) prezentację założeń pracy
informacyjno-doradczej szkoły i ośrodka
na rzecz wychowanków;
2) zajęcia psychoedukacyjne
służące wspomaganiu rodziców w procesie
podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych przez ich dzieci;
3) włączanie rodziców, jako
przedstawicieli różnych zawodów, do działań informacyjnych;
4) gromadzenie i
udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowej;
5) indywidualne rozmowy z
doradcą zawodowym.
2. WSDZ w ramach pracy z nauczycielami i wychowawcami obejmuje:
1) utworzenie i zapewnienie
ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zgodnie ze statutem;
2) określenie priorytetów
dotyczących orientacji i informacji zawodowej w ramach programu na każdy rok
nauki;
3) realizację działań z
zakresu przygotowania uczniów/wychowanków do wyboru drogi zawodowej
i roli pracownika.
ROZDZIAŁ
6.
WSPÓŁDZIAŁANIE
Z RODZICAMI
§ 33.
1. Dyrektor szkoły/ośrodka zapewnia rodzicom
możliwość współdziałania z pracownikami
pedagogicznymi w sprawach wychowania, socjoterapii i kształcenia ich dzieci.
2. Rodzice mają w szczególności prawo do:
1) znajomości zadań i zamierzeń
dydaktyczno-wychowawczych oraz terapeutycznych;
2) uzyskiwania porad i informacji w
sprawach wychowania i kształcenia ich dzieci;
3) wyrażania i przekazywania swojej opinii
na tematy pracy szkoły i ośrodka.
3. W ośrodku organizowane są zajęcia
wspomagające i doskonalące umiejętności wychowawcze rodziców, w formie indywidualnej
i grupowej.
§ 34.
Szkoła współpracuje z
rodzicami poprzez:
1) organizację zebrań poszczególnych
oddziałów wg wcześniej przedstawionego harmonogramu;
2) prowadzenie konsultacji dla rodziców
(dni otwartych), w trakcie których rodzice mogą uzyskać informację na temat
osiągnięć swojego dziecka, ustalić z nauczycielem (nauczycielami) sposób
dalszej pracy z dzieckiem, uzyskać formy wsparcia pedagogicznego i
psychologicznego;
3) organizowanie wspólnych spotkań
okolicznościowych;
4) włączanie rodziców w realizację programu
wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
5) włączanie w organizację imprez danego
oddziału i szkoły;
6) udzielanie, przez nauczycieli, bieżącej
informacji na temat osiągnięć ucznia, wydarzeń klasowych i szkolnych za
pośrednictwem dziennika elektronicznego;
7) możliwość wglądu przez rodziców w
dokumentację dotyczącą ich dziecka.
§ 35.
Rodzice
mają w szczególności prawo do:
1) wychowania dzieci zgodnie z własnymi
przekonaniami w duchu tolerancji i
zrozumienia dla
innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości,
wyznania, płci oraz pozycji ekonomicznej;
2)
uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli”
swoich dzieci;
3)
pełnego dostępu dla ich dzieci do wszystkich działań
edukacyjnych na terenie szkoły
z uwzględnieniem potrzeb i możliwości ich dziecka;
4) wszelkich
informacji dotyczących ich dziecka i jego funkcjonowania w szkole;
5) udzielenia
pomocy materialnej ze strony władz publicznych, w przypadku trudności
finansowych uniemożliwiających prawidłowe funkcjonowanie ich dziecka w szkole;
6) zapoznania
się z obowiązującymi w szkole dokumentami w szczególności z wymaganiami
edukacyjnymi obowiązującymi na danym etapie edukacji ich dziecka, szczegółowymi
warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego, statutem szkoły i innymi
dokumentami mającymi wpływ na funkcjonowanie jego dziecka w szkole;
7) uzyskania
pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły;
8) wyboru
dla swojego dziecka zajęć pozalekcyjnych oraz nadobowiązkowych takich jak:
religia, etyka, wychowanie do życia w rodzinie.
§ 36.
Rodzice w szczególności mają
obowiązek:
1) wychowywać swoje dzieci w duchu odpowiedzialności za siebie i
innych ludzi;
2) wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny i nie
zaniedbywać ich;
3) angażować się jako partnerzy w nauczanie ich dzieci;
4) przekazywania wszelkich informacji związanych
z możliwością osiągnięcia wspólnych, tj. domu
i szkoły, celów edukacyjnych;
5) osobiście włączać się w życie szkoły ich
dziecka i stanowić istotną część społeczności lokalnej;
6)kontaktować się z nauczycielami i wychowawcą klasy w celu
zapoznania się z ocenami oraz zachowaniem dziecka
§ 37.
1. Wychowawca w chwili przyjęcia ucznia do
szkoły, przekazuje rodzicom kalendarz roku szkolnego oraz harmonogram spotkań z
rodzicami.
2. Wychowawca może komunikować się z
rodzicami ucznia wykorzystując: telefon, pocztę e-mail lub dziennik
elektroniczny.
3. Z tytułu udostępniania rodzicom
gromadzonych przez szkołę informacji w zakresie nauczania, wychowania oraz
opieki, dotyczących ich dzieci, nie mogą być pobierane od rodziców opłaty, bez
względu na postać i sposób przekazywania tych informacji.
4. W celu zapewnienia dziecku podczas
pobytu w szkole i w ośrodku odpowiedniej opieki, odżywiania oraz metod
opiekuńczo-wychowawczych, rodzic dziecka przekazuje dyrektorowi uznane przez
niego za istotne dane o stanie zdrowia, stosowanej diecie i rozwoju
psychofizycznym dziecka.
ROZDZIAŁ
7.
POMOC
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA I MATERIALNA DLA UCZNIÓW
§
38.
1. Uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków
przeznaczonych na ten cel
w budżecie państwa lub budżecie jednostki samorządu terytorialnego.
2. Pomoc materialna ma charakter
socjalny albo motywacyjny.
3. Świadczeniami pomocy
materialnej o charakterze socjalnym są:
1) stypendium szkolne;
2) wyprawka szkolna;
3) zasiłek losowy.
4.
Świadczeniem o charakterze motywacyjnym jest stypendium za wyniki w nauce
i zachowanie, określone w § 43. statutu
ośrodka.
§ 39.
1.
Organ
prowadzący szkołę uchwala regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze
socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie danej gminy
i przyznaje świadczenia uczniom, zgodnie z zasadami
wynikającymi z odrębnych przepisów.
2.
W sprawach
świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym wydaje się decyzje
administracyjne.
3. Świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym
są przyznawane na:
1) wniosek rodziców;
2) wniosek dyrektora szkoły.
§ 40.
1. W szkole każdy uczeń, rodzic
i nauczyciel może skorzystać z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jeżeli
zachodzi taka potrzeba.
2.
Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi polega na rozpoznawaniu
i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz
rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników
środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie, w celu wspierania
potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania
warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu placówki i w
środowisku.
3.
Pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy
grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu
pomocy
psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, terapeuci
i doradcy zawodowi.
4.
Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom uczniów i nauczycielom
polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów
wychowawczych
i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych, w celu
zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.
5.
Korzystanie
z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest bezpłatne i dobrowolne.
6.
Pomoc
psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.
7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest
organizowana i udzielana we współpracy
z rodzicami uczniów, poradniami psychologiczno-pedagogicznym i
specjalistycznym, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi szkołami i
placówkami oraz podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
8.
O
pomoc psychologiczno-pedagogiczną może się zwrócić każdy podmiot funkcjonujący
w szkole, rodzice ucznia, poradnia, kurator sądowy, pracownik socjalny,
asystent rodziny lub podmiot
działający na rzecz dziecka i rodziny.
9.
W
szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej
pracy
z uczniami, oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, także
w formie zajęć rozwijających uzdolnienia i umiejętności uczenia się,
dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych, rozwijających
kompetencje emocjonalno-społeczne, terapeutycznych,
związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, i innych zajęć niezbędnych
do prawidłowego funkcjonowania ucznia w szkole.
10. W szkole pomoc
psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom uczniów
i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
11. Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli,
wychowawców i specjalistów udzielających pomocy
psychologiczno-pedagogicznej, zapewniają poradnie psychologiczno-pedagogiczne i
placówki doskonalenia nauczycieli, na wniosek dyrektora placówki.
12. Szczegółowe zasady organizacji i
udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej określają odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ 8.
NAUCZYCIELE I INNI
PRACOWNICY SZKOŁY
§ 41.
1.
Nauczyciel
w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek
kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie z poszanowaniem godności
osobistej ucznia.
2.
Nauczyciel,
podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony
przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych, na zasadach określonych w
odrębnych przepisach.
3.
Nauczyciel ma w szczególności prawo do:
1)
poszanowania godności osobistej i godności zawodu nauczyciela;
2)
swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania, jakie uważa za najwłaściwsze
spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne;
3)
wyposażenia jego stanowiska pracy, umożliwiające realizację
dydaktyczno-wychowawczego
programu nauczania;
4)
wynagrodzenia zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
5)
pomocy ze strony dyrektora szkoły i innych osób na stanowiskach
kierowniczych, w sprawach związanych z realizacją zadań dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych.
§ 42.
1. Do zadań nauczyciela w szczególności
należy:
1) zapewnienie uczniowi warunków do jego
rozwoju;
2) angażowanie się do tworzenia i
modyfikowania programu rozwoju szkoły;
3) zapewnienie wysokiego poziomu pracy
dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz
wykonywanych zadań organizacyjnych;
4) prowadzenie zajęć zgodnie z tygodniowym
rozkładem;
5) kształtowanie u uczniów oraz u siebie
umiejętności posługiwania się technologią informatyczną
i wykorzystywaniem jej na zajęciach przez siebie prowadzonych;
6) pomoc uczniom w planowaniu własnego
rozwoju;
7) umożliwienie uczniom osiągania postępów i
sukcesów;
8) uwzględnienie w swojej pracy pomocy
uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
9) zapewnienie możliwości do rozwoju zainteresowań i
szczególnych uzdolnień uczniów;
10) stosowanie w pracy z uczniami, odpowiednio
dobranych, zróżnicowanych i skutecznych metod, celem pobudzenia ich aktywności;
11) ustalanie wymagań edukacyjnych,
precyzyjnie ich określanie i dostosowywanie do indywidualnych możliwości i
predyspozycji uczniów;
12) przestrzeganie zasad oceniania,
klasyfikowania i promowania oraz zasad przeprowadzania sprawdzianów;
13) zapewnienie pełnej realizacji podstawy
programowej;
14) przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia
oraz upowszechnianie wiedzy na ich temat;
15) zapewnienie uczniom równych szans
uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych;
16) realizowanie programu
wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
17) rozpoznawanie problemów wychowawczych i
psychologiczno-pedagogicznych uczniów
i zgłasza ich wychowawcy oddziału, psychologowi,
pedagogowi szkolnemu;
18) przestrzeganie przepisów prawa oraz
zapisów niniejszego statutu;
19) chronienie danych osobowych swoich
uczniów;
20)
prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej zgodnie z przepisami prawa i zaleceniami
dyrektora szkoły.
§ 43.
Nauczyciel jest obowiązany w szczególności:
1) sprawować opiekę nad uczniami w szkole
podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych, pozalekcyjnych;
2) rzetelnie realizować zadania związane z
powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną,
wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa
uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
3)
brać udział
w zebraniach rady pedagogicznej i aktywnie uczestniczyć w jej pracach;
4)
zachowywać w
tajemnicy sprawy omawiane podczas zebrań rady pedagogicznej;
5)
systematycznie
dyżurować, zgodnie z harmonogramem dyżurów, zapewniając uczniom bezpieczeństwo;
6) indywidualizować pracę z uczniem na zajęciach
edukacyjnych odpowiednio do jego potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, poprzez
dostosowanie metod
i form pracy z uczniem;
7)
przestrzegać
czasu pracy ustalonego w szkole;
8)
przestrzegać przepisów oraz zasad
bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych oraz stosować
się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przez dyrektora szkoły;
9) brać udział w szkoleniu i instruktażu z zakresu bhp i
ppoż.;
10)
przestrzegać
w szkole zasad współżycia społecznego;
11)
stosować
środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielonych środków ochrony
indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem;
12)
poddawać się
wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i
stosować się do wskazań lekarskich;
13)
niezwłocznie
zawiadamiać dyrektora szkoły o zauważonym w szkole wypadku albo zagrożeniu
życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzegać współpracowników, a także inne osoby
znajdujące się w rejonie zagrożenia o grożącym im niebezpieczeństwie;
14)
współdziałać
z dyrektorem szkoły oraz upoważnionymi osobami, w wypełnianiu obowiązków
dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.
15)
pozostawać w
dyspozycji wykonywania zadań na rzecz
szkoły wyznaczanych przez dyrektora w ramach obowiązującego 40 godzinnego
tygodnia pracy pracy.
§ 44.
1. Wychowawca klasy sprawuje opiekę
wychowawczą nad uczniami opartą na dobrej znajomości ich sytuacji rodzinnej,
zdrowotnej i osobowości, a w szczególności:
1) tworzy warunki
wspomagania rozwoju uczniów;
2) przygotowuje uczniów
do życia w rodzinie i w społeczeństwie;
3) rozwija umiejętności
rozwiązywania przez uczniów problemów życiowych.
2. W celu realizacji zadań, o których mowa
w pkt. 1 wychowawca:
1) planuje i organizuje
wspólnie z uczniami i wychowawcami grup wychowawczych różne formy życia
zespołowego rozwijające ucznia i integrujące zespół uczniowski oraz ustala
treści i formy zajęć na godzinach do dyspozycji wychowawcy;
2) uczestniczy w
spotkaniach razem z wychowawcami ośrodka, w tym w ocenach tygodniowych
i miesięcznych;
3) utrzymuje systematyczny
i częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynowania zadań
wychowawczych wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest
indywidualna opieka;
4) współpracuje z
psychologiem i pedagogom oraz z innymi specjalistami w rozpoznawaniu potrzeb i
trudności, a także w opracowaniu indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego
dla ucznia;
5) wykonuje inne
obowiązki wynikające ze szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego;
6) korzysta w swojej
pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej dyrektora, nauczycieli-doradców,
pedagoga, psychologa, lekarza, kuratorów sądowych, pracownika socjalnego,
współpracuje z instytucjami kulturalno-oświatowymi działającymi w środowisku
lokalnym;
7) prowadzi określoną
przepisami dokumentację pracy dydaktyczno–wychowawczej.
§ 45.
1. Do obowiązków wychowawcy klasy
należy w szczególności:
1)
podejmowanie
działań kształtujących osobowość uczniów, ich rozwój intelektualny
i emocjonalny;
2)
umiejętne
kontrolowanie i korygowanie procesu przygotowania uczniów do pełnienia
odpowiedzialnych ról w życiu dorosłym;
3)
utrzymywanie
indywidualnych kontaktów z rodzicami ucznia w celu ustalenia jego potrzeb
wychowawczo-opiekuńczych;
4) informowanie
rodziców o zagrożeniach, trudnościach edukacyjnych czy wychowawczych;
5) poinformowanie rodziców o stałych terminach spotkań z
rodzicami oraz konsultacjach na pierwszym zebraniu w danym roku szkolnym;
6) prowadzenie dokumentacji wychowawczej zgodnie z
zaleceniami dyrektora szkoły;
7) opracowywanie i realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego
swojego oddziału;
8) analizowanie i ocenianie efektów pracy
wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej;
9) dwa razy w roku, w trakcie klasyfikacji, informowanie
o realizacji zadań wychowawczych swojego oddziału.
2. Wychowawca klasy w szczególności ma prawo:
1)
otaczać
indywidualną opieką każdego wychowanka, poznać jego mocne i słabe strony,
umiejętnie je wykorzystać w procesie wychowawczym;
2)
kształtować
umiejętność zespołowego współdziałania poprzez organizowanie zajęć
pozalekcyjnych (wycieczki, wyjścia do kina, teatru, muzeum, uroczystości
rocznicowe, świąteczne, itp.);
3)
rozpoznawać
warunki społeczno-ekonomiczne ucznia i występować o odpowiednią pomoc;
4) decydować o ostatecznych ocenach zachowania uczniów
oddziału.
3. Wychowawca jest
odpowiedzialny za właściwe, zgodne z przepisami i
terminowe wykonywanie obowiązków określonych w zakresie czynności, a w
szczególności:
1) prawidłowe i terminowe wypełnianie dokumentacji: dzienników
lekcyjnych, arkuszy ocen, świadectw szkolnych, itp.;
2)
prowadzenie
ewidencji zwolnień lekarskich i innej dokumentacji uczniowskiej;
3)
podsumowywanie
i kontrolę frekwencji tygodniowej i miesięcznej;
4) informowanie rodziców ucznia, o postępach i
osiągnięciach szkolnych wychowanków oraz
o ewentualnych zagrożeniach;
5) efektywne podejmowanie działań i osiąganie wysokich
wyników w pracy, przestrzeganie porządku i dyscypliny pracy;
6) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora,
dotyczących uczniów klasy;
7) stworzenie odpowiednich warunków zapewniających
bezpieczeństwo uczniom biorącym udział w wycieczkach, imprezach i spotkaniach
organizowanych poza szkołą;
8) nadzorowanie przestrzegania przez wszystkich
uczestników obowiązujących zasad bezpieczeństwa i higieny.
§ 46.
Zadania
specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pedagoga,
psychologa, terapeuty pedagogicznego, socjoterapeuty, doradcy zawodowego
określają § 28-30. statutu ośrodka.
§ 47.
Zadania
bibliotekarza określa § 31. statutu ośrodka oraz regulamin biblioteki.
§ 48.
1.
W szkole zatrudnieni są pracownicy administracji i
obsługi. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania
szkoły, jako instytucji publicznej oraz utrzymanie obiektu, a także jego
otoczenia w czystości i porządku.
2.
Do podstawowych obowiązków pracownika samorządowego
należy w szczególności:
1)
przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i
innych przepisów prawa;
2)
dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej;
3)
sumienne, sprawne i bezstronne wykonywanie zadań;
4)
zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim;
5)
stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji
zawodowych;
6)
zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z
rodzicami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami;
7)
udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom
fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu
jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania.
4. Szczegółowe zakresy obowiązków pracowników administracji
i obsługi ustala dyrektor szkoły.
5. Ogólne zadania pracowników administracji i obsługi
określa § 33. statutu ośrodka.
ROZDZIAŁ 9.
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSÓB OCENIANIA
WEWNĄTRZSZKOLNEGO
§ 49.
1.
Ocenianie
wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych uczniów polega na rozpoznawaniu przez
nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez uczniów wiadomości i
umiejętności
w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej
określonej
w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania
uwzględniających tę podstawę.
2. Ocenianie zachowania uczniów polega na
rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli, wychowawców grup w ośrodku
oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez uczniów zasad współżycia
społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie.
3. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego
osiągnięć edukacyjnych i zachowaniu oraz
postępach
w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce
poprzez przekazanie informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej
uczyć;
3) udzielanie wskazówek do samodzielnego
planowania własnego rozwoju;
4) motywowanie ucznia do dalszych
postępów w nauce i zachowaniu;
5) dostarczanie rodzicom,
nauczycielom i wychowawcom grup
informacji o postępach, trudnościach w
nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
6) umożliwianie nauczycielom i wychowawcom
doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
4. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli
wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej określonej w odrębnych
przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę
podstawę niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych
i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów;
2) ustalenie kryteriów oceniania
zachowania;
3) ocenianie bieżące i ustalanie
śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania, według skali i w formach określonych w niniejszych zasadach;
4) przeprowadzanie egzaminów
klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych;
5) ustalanie rocznych ocen
klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
według skali i w formach określonych
w niniejszych zasadach;
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania
wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalanie warunków i sposobu
przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce
oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
§ 50.
1. Nauczyciele na początku roku szkolnego
informują uczniów oraz ich rodziców o:
1) wymaganiach edukacyjnych wynikających
z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania
osiągnięć edukacyjnych uczniów, wskazując na te wiadomości
i umiejętności (kompetencje), które uprawniają do uzyskania właściwej oceny
bieżącej
i klasyfikacyjnej z określonej partii materiału edukacyjnego (za określone
osiągnięcia edukacyjne);
2) warunkach i trybie uzyskania wyższej
niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
2. Wychowawca klasy na początku każdego
roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o:
1) warunkach i sposobie oraz kryteriach
oceniania zachowania;
2) warunkach i trybie uzyskania wyższej
niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3. Nauczyciel danego przedmiotu jest
zobowiązany:
1) zapowiedzieć i zapisać w dzienniku
lekcyjnym z tygodniowym wyprzedzeniem termin pisemnej pracy kontrolnej,
klasowej;
2) przechowywać do końca danego roku
szkolnego sprawdzone i ocenione pisemne
prace kontrolne ucznia oraz udostępniać do wglądu uczniowi i jego rodzicom;
3) określić warunki i termin poprawy
pisemnych prac klasowych.
§ 51.
1.
Oceny
są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców.
2.
Oceny
bieżące wystawiane są uczniowi w ramach różnych rodzajów form aktywności,
takich jak:
1) pisemne prace kontrolne, klasowe (w
jednym tygodniu mogą się odbyć najwyżej trzy pisemne prace kontrolne w
oddziale), co najmniej jednogodzinne;
2) sprawdziany pisemne wiedzy i
umiejętności, do dwudziestu minut, nie wymagające zapowiadania;
3) indywidualne lub zespołowe
opracowania i prezentacje referatów, tekstów, wystąpień, debat, pokazów;
4) ustne odpowiedzi na lekcji;
5) prace domowe;
6) udział w konkursach przedmiotowych i
zawodach;
7) prowadzenie zeszytu.
3.
Nauczyciel ustalający
ocenę uzasadnia ją w formie ustnej lub pisemnej.
4.
Dyrektor udostępnia
uczniowi lub jego rodzicom dokumentację dotyczącą egzaminu klasyfikacyjnego i
egzaminu poprawkowego, zastrzeżeń oraz inną dokumentację dotyczącą oceniania
ucznia, w terminie do 5 dni roboczych od złożenia wniosku w obecności i
gabinecie pedagoga.
5.
Nauczyciel jest
zobowiązany, na podstawie opinii zarówno publicznej jak i niepublicznej poradni
psychologiczno-pedagogicznej dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych
potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono
zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się,
uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
6.
Przy ustalaniu oceny z
wychowania fizycznego, zajęć technicznych, techniki, plastyki, muzyki
i zajęć artystycznych bierze się pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w
wywiązywanie się
z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania
fizycznego – także systematyczność udziału w zajęciach oraz jego aktywność w
działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
7.
Dyrektor zwalnia ucznia
z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego
na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych
ćwiczeń, wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii.
8.
Dyrektor zwalnia ucznia
z realizacji zajęć wychowania fizycznego lub informatyki na podstawie opinii, o
braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza
na czas określony w tej opinii.
9.
Jeżeli okres zwolnienia
ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego lub informatyki uniemożliwia
ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji
przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo
„zwolniona”.
§ 52.
1.
Klasyfikowanie
śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych uczniów z
zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, zachowania uczniów
oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych w skali określonej
w § 53 ust. 1 i zachowania według skali określonej w § 59 ust. 3.
2.
Klasyfikowanie
śródroczne przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego, w przedostatnim
tygodniu stycznia lub na tydzień przed rozpoczęciem ferii zimowych (w
przypadku, gdy ferie są
w pierwszym terminie).
3.
Klasyfikacja roczna
polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych uczniów w danym roku szkolnym z
zajęć edukacyjnych, określonych w
szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia oraz ustaleniu rocznych ocen
klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania według przyjętej skali.
Ocena roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen śródrocznych.
4.
Na tydzień przed
rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej wychowawcy klas w
porozumieniu z nauczycielami uczącymi w tej klasie są zobowiązani do
poinformowania
w formie pisemnej uczniów i ich rodziców o przewidywanych dla nich rocznych
ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie
klasyfikacyjnej zachowania.
5.
O przewidywanym dla
ucznia stopniu niedostatecznym należy poinformować ucznia oraz jego rodziców na
miesiąc przed zakończeniem I półrocza i zakończeniem rocznych zajęć
dydaktyczno-wychowawczych.
6.
Ustalona przez nauczyciela niedostateczna roczna ocena
klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego. Od klasy
V szkoły podstawowej oraz w II i III klasie gimnazjum, uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę
niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może
zdawać egzamin poprawkowy.
7.
Śródroczne i roczne
oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele
prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne. Uczniowi, który
otrzymał w wyniku klasyfikacji za I półrocze ocenę niedostateczną umożliwia się
zaliczenie materiału nauczania za ten okres w terminie 4 tygodni po zakończeniu
ferii zimowych. Nie uzyskanie oceny pozytywnej w istotny sposób wpłynie na
ocenę roczną.
8.
Śródroczne i roczne
oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele
prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna ocena
klasyfikacyjna
z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo
wyższej ani na ukończenie szkoły.
§ 53.
1.
Śródroczne, roczne oraz
końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się
w stopniach według następującej skali:
1) stopień celujący – 6;
2) stopień bardzo dobry – 5;
3) stopień dobry – 4;
4) stopień dostateczny – 3;
5) stopień dopuszczający – 2;
6) stopień niedostateczny – 1.
2.
Oceny klasyfikacyjne
ustalone w stopniach, o których mowa w ust. 9. pkt 1 – 5 są ocenami pozytywnymi
- ocena klasyfikacyjna ustalona w stopniu, o którym mowa w pkt 6 jest oceną
negatywną.
3.
Do bieżącego oceniania
ustala się stopnie według skali określonej
w ust. 1., dopuszczając stosowanie skrótów, oznaczeń cyfrowych oraz
plusów i minusów (np. 5-, 4+).
4.
Ustala się następujące
wymagania dla stopni:
1) ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń,
który:
a) posiadł wiedzę i umiejętności
znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu
w danej klasie,
b) upowszechnia i twórczo rozwija własne
uzdolnienia,
c) biegle posługuje się zdobytymi
wiadomościami w rozwiązywaniu problemów
teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje
rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program
nauczania danej klasy,
d) osiąga sukcesy w konkursach i
olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do
finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym lub posiada inne
porównywalne osiągnięcia;
2) ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje
uczeń, który:
a) posiadł bez zastrzeżeń pełny zakres
kompetencji, umiejętności i sprawności określonych
w przyjętym dla poszczególnych zajęć edukacyjnych programie nauczania,
b) sprawnie posługuje się zdobytymi
wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania,
c) potrafi zastosować poznaną wiedzę do
rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;
3) ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń,
który:
a) sporadycznie nie radzi sobie z
wymaganymi kompetencjami i umiejętnościami zawartymi
w programie nauczania, ale naprowadzony na właściwy tok myślenia przez
nauczyciela potrafi doprowadzić do
rozwiązania problemów teoretycznych i
praktycznych,
b) opanował wiadomości i umiejętności w
zakresie pozwalającym na rozumienie większości relacji między elementami wiedzy
z danego przedmiotu nauczania,
c) poprawnie stosuje wiadomości,
rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne
i praktyczne;
4) ocenę dostateczną (3) otrzymuje
uczeń, który:
a) opanował podstawowe treści programowe
w zakresie umożliwiającym postępy w dalszym uczeniu się tego przedmiotu,
b) rozwiązuje typowe zadania o średnim
stopniu trudności korzystając z pomocy nauczyciela;
5) ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje
uczeń, który w ograniczonym zakresie
opanował podstawowe wiadomości i
umiejętności, a braki nie przekreślają możliwości uzyskiwania przez ucznia
podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki;
6) ocenę niedostateczną (1) otrzymuje
uczeń, który:
a) nie opanował niezbędnych podstawowych
wiadomości określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie i nie
stara się uzupełnić braków a one z kolei nie pozwalają mu na rozwiązywanie
elementarnych problemów,
b) nie uczestniczy aktywnie na zajęciach
lekcyjnych,
c) nie prowadzi zeszytu przedmiotowego.
§ 54.
1.
Zasadniczymi kryteriami
oceny ucznia są:
1) wiedza ustalona na podstawie
kryteriów ogólnych i indywidualnego toku
nauczania ustalonego dla ucznia na podstawie wyników badań psychologicznych;
2) postępy czynione przez ucznia w toku
nauki;
3) wysiłek wkładany przez ucznia w
opanowanie wiedzy i wywiązywanie się z
obowiązków;
4) aktywność na lekcji (zaangażowanie i
chęci ucznia).
2.
Jeżeli w wyniku
klasyfikacji śródroczne stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia
uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej szkoła
w miarę możliwości stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
3.
Uczeń rozpoczynający
naukę w szkole w ośrodku nie później niż do połowy pierwszego półrocza danego
roku szkolnego, może być dopuszczony do procedury promocji śródrocznej, która
przedstawia się następująco:
1)
egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się z obowiązkowych zajęć edukacyjnych
ujętych
w szkolnym planie nauczania dla klasy programowo niższej od klasy, do której
uczeń przechodzi;
2) decyzję o klasyfikacji śródrocznej i
dopuszczeniu do egzaminów klasyfikacyjnych podejmuje rada pedagogiczna na
wniosek wychowawcy klasy, po zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących
poszczególnych przedmiotów;
3) promocję śródroczną otrzymuje uczeń,
który otrzymał pozytywne oceny z zajęć edukacyjnych objętych egzaminem
klasyfikacyjnym z obowiązkowych przedmiotów nauczania;
4) jeżeli w klasie, do której przechodzi
uczeń, naucza się jako przedmiotu obowiązkowego – języka obcego innego niż
język obcy, którego uczeń uczył się wcześniej, a brak jest możliwości
uczęszczania na zajęcia lekcyjne z tego samego języka, uczeń powinien: uczyć
się danego języka, wyrównując braki programowe przy pomocy nauczyciela
przedmiotu, nauczyciela-wychowawcy (np. na nauce własnej w ośrodku) i we
własnym zakresie, a efekty prac nad wyrównaniem braków z języka obcego
potwierdza nauczyciel przedmiotu w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego;
5) w szczególnie uzasadnionych
przypadkach rada pedagogiczna może:
wyrazić zgodę na dopuszczenie ucznia do
egzaminu klasyfikacyjnego z zastrzeżeniem,
że zostanie on przeprowadzony nie później niż do końca
marca danego roku szkolnego,
6) egzamin klasyfikacyjny dla ucznia,
przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych,
w obecności wskazanego przez dyrektora nauczyciela takich samych lub pokrewnych
zajęć edukacyjnych;
7) z przeprowadzonego egzaminu sporządza
się protokół, który zawiera:
a) imiona i nazwiska nauczycieli,
b) pytania do części ustnej i pisemnej z
poszczególnych przedmiotów,
c) ocenę z każdego przedmiotu,
d) decyzję o klasyfikacji;
8) protokół z egzaminu klasyfikacyjnego
stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia;
9) decyzję o promocji śródrocznej ucznia
podejmuje rada pedagogiczna w formie uchwały.
§ 55.
1.
Uczeń może nie być
klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak
jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z
powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę
czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2.
Uczeń niesklasyfikowany
z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3.
Na wniosek ucznia
niesklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę
jego rodziców rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
4.
Egzamin klasyfikacyjny
przeprowadza komisja powołana przez dyrektora. W skład komisji wchodzi
nauczyciel danych zajęć edukacyjnych i wskazany przez dyrektora nauczyciel
takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
5.
Egzamin klasyfikacyjny
przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z wyjątkiem przedmiotów: plastyki,
muzyki, zajęć artystycznych, techniki, zajęć technicznych, informatyki i
wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań
praktycznych.
6.
Pytania (zadania
praktyczne) egzaminacyjne zadaje egzaminator. Stopień trudności pytań powinien
być różny i odpowiadać wymaganiom na poszczególne oceny klasyfikacyjne.
7.
Egzamin klasyfikacyjny
przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia
rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych:
1) egzaminator uzgadnia z uczniem i jego
rodzicami termin egzaminu, a także liczbę przedmiotów, z których uczeń może być egzaminowany w ciągu
jednego dnia;
2) uczeń, który z przyczyn
usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie
wyznaczonym przez dyrektora.
8.
Z przeprowadzonego egzaminu
sporządza się protokół zawierający: imiona i nazwiska nauczycieli, termin
egzaminu, zestawy pytań egzaminacyjnych, pisemne odpowiedzi ucznia, zwięzłą
notatkę z odpowiedzi ustnych lub zadań praktycznych, wynik oraz ustalony
stopień. Od uzyskanej oceny odwołanie nie przysługuje.
9.
Protokół z
przeprowadzonego egzaminu stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
10.
Ustalona przez
nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena
klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna.
11.
Ustalona przez
nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna
roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku
egzaminu poprawkowego.
12.
Ustalona przez
wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna.
§ 56.
1.
Uczeń lub jego rodzice
mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora, jeżeli uznają, że roczna ocena
klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania
została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi ustalania tej oceny.
Zastrzeżenia mogą być zgłaszane od dnia ustalenia tej oceny, nie później jednak
niż w ciągu 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć
dydaktyczno-wychowawczych.
2.
Dyrektor powołuje
komisję, która będzie rozpatrywać pisemne wnioski uczniów, ich rodziców
dotyczące stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub
roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami
dotyczącymi trybu ustalania tej oceny oraz możliwości uzyskania wyższej niż
przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej
oceny klasyfikacyjnej zachowania:
1) w przypadku gdy nieusprawiedliwione
nieobecności ucznia nie przekraczają 30% obecności w szkole
2) w przypadku rocznej oceny
klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i
umiejętności ucznia w formie pisemnej i
ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
3) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania
zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos
przewodniczącego komisji.
3.
W skład komisji
wchodzą:
1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej
z zajęć edukacyjnych:
a) dyrektor albo nauczyciel wyznaczony
przez dyrektora – jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia
edukacyjne,
c) nauczyciel prowadzący takie same lub
pokrewne zajęcia edukacyjne;
2) w przypadku rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania:
a) dyrektor albo nauczyciel zajmujący w ośrodku
inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
b) wychowawca klasy,
c) wskazany przez dyrektora nauczyciel
prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
d) pedagog,
e) psycholog,
f) przedstawiciel samorządu.
4.
Sprawdzian, o którym
mowa w ust. 2 pkt 1, przeprowadza się nie później niż w terminie pięciu dni od
dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego
rodzicami.
5.
Ustalona przez komisję
roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena
klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej
oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
6.
Z prac komisji
sporządza się protokół zawierający:
1) w przypadku rocznej oceny
klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) skład komisji,
b) termin sprawdzianu,
c) zadania sprawdzające,
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną
ocenę;
2) w przypadku rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania:
a) skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) wynik głosowania,
d) ustaloną ocenę zachowania wraz z
uzasadnieniem.
7. Protokół stanowi załącznik do arkusza
ocen ucznia.
8.
Do protokołu dołącza
się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
§ 57.
1.
Uczeń, który w wyniku
klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch
obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
2.
Egzamin poprawkowy
składa się z części pisemnej oraz części ustnej z wyjątkiem egzaminu
z plastyki, muzyki, techniki, zajęć technicznych, zajęć artystycznych,
informatyki, oraz wychowania fizycznego –
z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
3.
Termin egzaminu
poprawkowego wyznacza dyrektor do dnia zakończenia rocznych zajęć
dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim
tygodniu ferii letnich.
4.
Dla przeprowadzenia
egzaminu poprawkowego dyrektor powołuje komisję w składzie:
1) dyrektor albo nauczyciel wyznaczony
przez dyrektora - jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia
edukacyjne;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub
pokrewne zajęcia edukacyjne.
5.
Nauczyciel prowadzący
dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną
prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor
powołuje jako egzaminatora innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia
edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole
następuje
w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
6.
W egzaminie mogą
uczestniczyć jako obserwatorzy rodzice ucznia.
7.
Z przeprowadzonego
egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin
egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz uzyskaną ocenę. Do
protokołu dołącza się prace pisemne ucznia i zwięzłą informację o ustnych
odpowiedziach ucznia.
8.
Protokół z
przeprowadzonego egzaminu poprawkowego stanowi załącznik do arkusza ocen
ucznia.
9.
Uczeń, który z przyczyn
usprawiedliwionych nie przystąpił do
egzaminu poprawkowego
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie dodatkowym,
określonym przez dyrektora nie później niż do końca września.
10.
Uczeń, który nie zdał
egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
§ 58.
1.
Uczniowie klas gimnazjalnych biorą udział w realizacji
projektów edukacyjnych.
2.
Projekt edukacyjny jest
realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące
działania:
1) wybór tematu projektu edukacyjnego;
2) określenie celów projektu edukacyjnego
i zaplanowanie etapów jego realizacji;
3) wykonanie zaplanowanych działań;
4) publiczną prezentację przez uczniów
rezultatów projektu edukacyjnego;
5) podsumowanie pracy uczniów nad
projektem edukacyjnym.
3.
Szczegółowe warunki
realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
4.
Wychowawca klasy na
początku roku szkolnego informuje uczniów
i ich rodziców o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.
5.
Informacje o udziale
ucznia w realizacji oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie
ukończenia gimnazjum.
6.
W szczególnie
uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji
projektu edukacyjnego, dyrektor może zwolnić ucznia z jego realizacji.
7.
W przypadku, o którym
mowa w ust. 6, na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na
wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje
się „zwolniony” albo „zwolniona”.
§ 59.
1.
Ocena zachowania ucznia
wyraża opinię szkoły o spełnianiu przez niego obowiązków szkolnych, jego
kulturze osobistej, postawie wobec koleżanek, kolegów i innych osób.
2.
Ocena klasyfikacyjna
zachowania nie może mieć wpływu na ocenę
z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie
szkoły.
3.
Oceny klasyfikacyjne
zachowania ustala się według następującej skali:
1) wzorowe;
2) bardzo dobre;
3) dobre;
4) poprawne;
5) nieodpowiednie;
6) naganne.
4.
Przy ocenianiu
zachowania uczniów bierze się pod uwagę:
1) stosunek ucznia do obowiązków
szkolnych;
2) aktywność społeczną w życiu klasy i szkoły;
3) kulturę osobistą.
5.
Stosunek ucznia do
obowiązków szkolnych jest rozumiany jako jego stałe uczestnictwo
w różnorodnych pracach związanych z procesem uczenia się, jego stosunek do nauki.
Ocena ucznia w tym zakresie jest informacją nie o jego wynikach edukacyjnych
lecz o staraniach
i wysiłkach czynionych w przyswajaniu
wiedzy. Wskaźnikami do oceny ucznia są:
1) systematyczne
uczęszczanie na lekcje i zajęcia;
2) każdorazowe
usprawiedliwianie nieobecności i spóźnień;
3) czynny udział w
lekcjach i zajęciach;
4) rozwijanie własnych
zainteresowań.
6.
Aktywność społeczna w
życiu klasy i ośrodka rozumiana jest jako uczestnictwo ucznia w życiu
zbiorowości ośrodka, dobrowolne podejmowanie różnorodnych zadań, bez pomijania
poczynań mających na celu dobro koleżanek, kolegów, klasy, szkoły czy
środowiska, w którym uczeń żyje
i pracuje, a także godne uczestnictwo w imprezach poza ośrodkiem. Wskaźnikami
do oceny ucznia są:
1) czynny udział w działalności
organizacji uczniowskich funkcjonujących na terenie szkoły i ośrodka;
2) wywiązywanie się z
zadeklarowanych zadań;
3) wypełnianie obowiązków
wynikających z organizacji życia ośrodka;
4) czynny udział w
pracach na rzecz klasy, szkoły, środowiska;
5) umiejętność
współdziałania w pracach zespołowych;
6) szacunek dla pracy
ludzkiej;
7) poszanowanie mienia
społecznego i osobistego;
8) dbałość o estetykę
pracy pozalekcyjnej i innymi obowiązkami
w ośrodku i poza nim.
7.
Kulturę osobistą
rozumie się jako możliwe do zaobserwowania zewnętrzne przejawy zachowania
ucznia określające jego umiejętności współżycia, kulturę słowa, sposób bycia
oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i dbałości o zdrowie. Wskaźnikami do
oceny ucznia są:
1) uczciwość w kontaktach
z dorosłymi i rówieśnikami;
2) uczynność i szacunek
wobec osób dorosłych, rówieśników oraz młodszych i słabszych;
3) kulturalny sposób
bycia;
4) kultura słowa;
5) wykonywanie zarządzeń
porządkowych i regulaminu ośrodka;
6) przestrzeganie
przepisów bezpieczeństwa;
7) godne i kulturalne
zachowanie się poza ośrodkiem.
§ 60.
1.
Ocenę zachowania
„wzorowe” otrzymuje uczeń, który bez zarzutu
i zawsze spełnia wymagania zawarte w treści oceny, a jego zachowanie
może służyć jako wzór dla innych uczniów. Ponadto czynnie uczestniczył w
formułowaniu tematu projektu edukacyjnego oraz wykazał się dużą samodzielnością
i innowacyjnością w kluczowych
działaniach na poszczególnych etapach jego realizacji (dotyczy uczniów II klasy
gimnazjalnej).
2.
Ocenę zachowania
„bardzo dobre” otrzymuje uczeń, który systematycznie spełnia wymagania zawarte
w treści oceny, wyróżnia się w realizacji niektórych jej elementów, jego
zachowanie stawiane jest innym uczniom za przykład.
3.
Ocenę zachowania
„dobre” otrzymuje uczeń zachowujący się najczęściej zgodnie
z obowiązującym regulaminem, a jego uchybienia względem w/w kryteriów są drobne
i sporadyczne.
4.
Ocenę zachowania
„poprawne” otrzymuje uczeń, który nie zawsze spełnia wymagania zawarte
w treści oceny. Zdarza mu się naruszać obowiązujące w ośrodku i poza nim normy.
5.
Ocenę zachowania
„nieodpowiednie” otrzymuje uczeń, który często narusza normy, któremu zdarzają
się przejawy agresji słownej i
wulgarności.
6.
Ocenę zachowania
„naganne” otrzymuje uczeń, który nie spełnia lub bardzo rzadko spełnia
wymagania zawarte w treści oceny, popełnia rażące uchybienia względem
regulaminu ośrodka
i ogólnie przyjętych zasad współżycia społecznego. Jego zachowanie jest szkodliwe
dla niego
i otoczenia (czyny mające znamiona przestępstw, częste i długotrwałe ucieczki,
agresja słowna, fizyczna, autoagresja).
7.
Tryb ustalania oceny
zachowania:
1) ocenę zachowania ustala wychowawca
klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli szkoły i uczniów danej klasy oraz
ocenianego ucznia;
2) ustalenie ocen zachowania dokonuje
się w toku narady wychowawczej w czasie, której występują wszystkie ogniwa
procesu oceniania:
a) samoocena,
b) ocena przez klasę,
c) ocena wychowawców klasy i grupy;
3) samoocenę ucznia należy rozumieć nie
jako obowiązek dokonania samokrytyki lecz jako możliwość i prawo ucznia do
wyrażenia opinii o własnym zachowaniu;
4) ocena zachowania powinna być
umotywowana, gdy zachodzi tego potrzeba (różnica zdań między uczniem,
klasą a wychowawcami);
5) w przypadku uczniów dokonujących
ucieczek i niepowrotów z przepustek
ocena zachowania
w czasie najbliższej klasyfikacji nie może być wyższa od nieodpowiedniej.
Wyjątek stanowią spowodowane przez przypadki losowe, jednorazowe, krótkotrwałe
nieterminowe powroty
z przepustek za które uczeń przedstawia usprawiedliwienie rodziców bądź
opiekunów.
§ 61.
1.
Uczeń otrzymuje
promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć
edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny
klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
2.
Uwzględniając
możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego
etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał
egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych pod warunkiem,
że zajęcia te są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie
programowo wyższej.
3.
Uczeń kończy szkołę,
jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny
klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz
roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których
realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole danego typu,
uzyskał oceny wyższe od oceny niedostatecznej, a ponadto:
1) w przypadku szkoły podstawowej –
przystąpił do egzaminu ośmioklasisty:
2) w przypadku III klasy gimnazjalnej –
przystąpił do egzaminu gimnazjalnego.
§
62.
Egzamin ósmoklasisty i
egzamin gimnazjalny przeprowadza się zgodnie z obowiązującymi przepisami.
ROZDZIAŁ 10.
PRAWA
I OBOWIĄZKI UCZNIA
§ 63.
1. Uczniowie
szkoły mają prawa tożsame z prawami wychowanków, określonymi w § 37. statutu
ośrodka.
2. Uczeń
szkoły ma ponadto prawo do:
1) kształcenia się, wychowania i opieki
odpowiedniej do wieku i osiągniętego rozwoju;
2) dostosowanie treści, metod i organizacji
nauczania do jego możliwości psychofizycznych;
3) zapoznania się ze statutem szkoły, szczegółowymi
warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego, regulaminami i procedurami
obowiązującymi w szkole;
4) zapoznania się z programem nauczania i
wymaganiami edukacyjnymi dla danego poziomu nauczania;
5) odpowiednio zorganizowanego procesu
nauczania, dostosowanego do możliwości psychofizycznych i predyspozycji ucznia;
6) zrzeszania się w organizacjach
działających na terenie szkoły;
7) powiadomienia, z wyprzedzeniem co
najmniej tygodniowym, o terminie i zakresie pisemnych
prac klasowych;
8) jawnej i umotywowanej oceny;
9) czasu wolnego przeznaczonego na
wypoczynek;
10) opieki zdrowotnej;
11) ochrony własności intelektualnej;
12) korzystania z pomocy dydaktycznych,
urządzeń i sprzętu znajdującego się w szkole;
13) współredagowania i wydawania gazetki
szkolnej;
14) bezpiecznych warunków nauki w szkole i
na zajęciach organizowanych przez szkołę;
15) uzyskiwania informacji z różnych źródeł
wiedzy;
16) wsparcia, przez nauczycieli, w przypadku
zagrożenia niepowodzeniem szkolnym;
17) wzięcia udziału w konkursach i
olimpiadach;
18) pomocy materialnej i stypendialnej, w
przypadku pozostawania w trudnej sytuacji ekonomicznej lub życiowej;
19) przygotowania go do kształcenia na
kolejnym etapie edukacyjnym, w tym wyboru zawodu
i kierunku kształcenia;
20) reprezentowania szkoły na zewnątrz;
21) do ochrony przed wszelkimi przejawami
przemocy, agresji, zastraszania itp.;
22) równego traktowania.
§ 64.
1.
Uczniowie szkoły mają obowiązki tożsame z
obowiązkami wychowanków, określonymi w § 38. statutu ośrodka.
2.
Do obowiązków ucznia należy ponadto:
1) przestrzeganie obowiązujących w szkole
przepisów prawa zewnętrznego i wewnętrznego;
2) systematyczne uczenie się i podnoszenie
swoich umiejętności;
3) dbanie o swoje zdrowie, higienę
osobistą, bezpieczeństwo własne i kolegów; nie ulegania nałogom i przekonywanie
innych o ich szkodliwości;
4) noszenie w czasie zajęć szkolnych
schludnego, estetycznego ubioru, a podczas uroczystości – stroju galowego;
5) szanowanie symboli państwowych i
szkolnych;
6) aktywne uczestniczenie w życiu szkolnym;
7) wykazywanie się wiedzą zdobytą podczas
zajęć;
8)aktywny
udział w zajęciach i nie przeszkadzanie w ich prowadzeniu;
9)współpraca
z nauczycielem i uczniami danej klasy;
10)dzielenie
się swoją wiedzą i doświadczeniem;
11)korzystanie
z pomocy dydaktycznych i naukowych zgodnie z poleceniem nauczyciela;
12)wykonywanie
zadań i prac zleconych przez nauczyciela;
13)korzystanie
z urządzeń multimedialnych tylko na polecenie nauczyciela;
14)przestrzeganie
zasad przyjętych przez oddział, w którym uczeń się uczy;
15)przestrzeganie
zakazu wykonywania zdjęć lub nagrywania osób.
ROZDZIAŁ 11.
TRYB
SKŁADANIA SKARG W PRZYPADKU NARUSZENIA PRAW UCZNIA
§ 65.
1. Jeśli prawa
ucznia zostały naruszone, a uczeń nie może znaleźć rozwiązania tej sytuacji, zwraca
się o pomoc kolejno do wychowawcy, pedagoga i dyrektora szkoły.
2.
Kiedy do naruszenia prawa ucznia doszło pomiędzy uczniami, wychowawca:
1) zapoznaje się z
opinią stron;
2) podejmuje mediacje
ze stronami sporu przy współpracy z pedagogiem w celu wypracowania polubownego
rozwiązania;
3) w przypadku niemożności
rozwiązania sporu, wychowawca oraz pedagog przekazują sprawę dyrektorowi szkoły;
4) jeśli na
wcześniejszych etapach postępowania nie doszło do ugody pomiędzy uczniami,
ostateczną decyzję co do sposobu rozwiązania sporu podejmuje dyrektor szkoły.
3. W przypadku, gdy do
naruszenia praw ucznia doszło przez nauczyciela lub innego pracownika szkoły,
uczeń zgłasza sprawę kolejno do wychowawcy, pedagoga i dyrektora szkoły, którzy:
1) zapoznają się z
opinią stron;
2) podejmują działania
mediacyjne ze stronami, w celu wypracowania polubownego rozwiązania;
3) jeśli na
wcześniejszych etapach postępowania nie doszło do ugody pomiędzy stronami,
dyrektor szkoły podejmuje ostateczną decyzję co do sposobu rozwiązania sprawy.
4. Szkoła ma obowiązek
chronienia ucznia, który zwraca się o pomoc w przypadku naruszania jego praw.
Tożsamość ucznia składającego skargę jest objęta ochroną i nie jest ujawniana,
chyba że uczeń składający skargę wyrazi na to zgodę.
5.
Wszelkie informacje uzyskane przez wychowawcę, pedagoga i dyrektora
szkoły
w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
6.
Wychowawca, pedagog
i dyrektor szkoły podejmują działania na wniosek ucznia, jego rodziców,
samorządu uczniowskiego.
ROZDZIAŁ 12.
NAGRODY I KARY ORAZ TRYB ODWOŁAWCZY
§ 66.
Rodzaje
nagród i konsekwencji stosowanych w ośrodku, zasady przyznawania nagród i tryb
wnoszenia zastrzeżenia do przyznanej nagrody, oraz zasady udzielania kar i tryb
odwoływania się od nałożenia konsekwencji, określone są w statucie ośrodka.
ROZDZIAŁ 13.
TRYB POSTĘPOWANIA PRZY PRZENIESIENIU
UCZNIA DO INNEJ SZKOŁY
§ 67.
1. W przypadku, gdy zostały wyczerpane wszelkie
oddziaływania wychowawcze
a zachowanie ucznia nie uległo zmianie, zespół wychowawczy zwraca się do dyrektora
z uzasadnionym wnioskiem o podjęcie działań zmierzających do przeniesienia
ucznia do innej szkoły.
2.
Dyrektor występuje z wnioskiem, o przeniesienie ucznia
do innej szkoły, do
właściwego kuratora oświaty, po uprzednim zasięgnięciu opinii zespołu
wychowawczego
i samorządu uczniowskiego z zastrzeżeniem, że opinie te nie są wiążące dla
dyrektora.
3.
Uczeń ma prawo wskazać swojego rzecznika obrony, może
to być wychowawca, pedagog szkolny lub inny nauczyciel.
4.
W celu podjęcia decyzji o przeniesieniu ucznia do
innej szkoły, dyrektor szkoły przeprowadza rozmowę ze wszystkimi
zainteresowanymi osobami: uczniem, jego rodzicami, rzecznikiem obrony.
5.
Jeżeli przeniesienie ucznia jest uzasadnione, dyrektor
szkoły występuje do kuratora oświaty
z wnioskiem o przeniesienie ucznia.
6.
Uczeń i jego rodzice mają prawo wglądu do dokumentacji
szkolnej, na podstawie której podjęto decyzję o przeniesieniu ucznia do innej
szkoły.
7.
W
przypadku ucznia, który ukończył 18 lat i opuszczał zajęcia bez
usprawiedliwienia, bądź nie rokuje, że ukończy szkołę w danym roku szkolnym, rada
pedagogiczna podejmuje decyzję
o skreśleniu go z listy uczniów.
ROZDZIAŁ 14.
ORGANIZACJA ODDZIAŁÓW GIMNAZJLANYCH
§
68.
1. Z dniem 1 września 2017 r. likwiduje się klasę I, a w latach następnych kolejne klasy dotychczasowego
gimnazjum.
2. W latach szkolnych 2017/2018 i 2018/2019
do oddziałów gimnazjum funkcjonujących w szkole podstawowej, stosuje się przepisy dotychczasowe.
3. Szczegółową organizację nauczania,
wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji gimnazjum
wraz z aneksami, opracowany przez dyrektora szkoły
z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, ustalonego na podstawie ramowego
planu nauczania dla gimnazjum.
4. Uczniowie kończący naukę w gimnazjum przystępują
do egzaminu gimnazjalnego na dotychczasowych zasadach. Egzamin gimnazjalny jest przeprowadzany dla uczniów dotychczasowego
gimnazjum do roku szkolnego 2018/2019.
5. W oddziałach gimnazjum realizowany jest dotychczasowy
ramowy plan nauczania określony
w przepisach art. 22 ust. 2 ustawy o systemie oświaty.
6. W dotychczasowym gimnazjum, do czasu
zakończenia kształcenia, realizuje się podstawę programową kształcenia ogólnego
dla gimnazjum, określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt
2 lit. b ustawy o systemie oświaty.
7. Uczniom klas
dotychczasowego gimnazjum przysługuje prawo do bezpłatnych podręczników,
materiałów edukacyjnych lub materiałów
ćwiczeniowych do dnia 31 sierpnia
2019 roku.
8. Uczniowie klas gimnazjalnych otrzymują świadectwo, ustalone
dla dotychczasowych gimnazjów, opatrzone pieczęcią gimnazjum.
ROZDZIAŁ
15.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 69.
1.
Szkoła działa jako jednostka budżetowa i
prowadzi gospodarkę finansową i materiałową według zasad określonych w
odrębnych przepisach.
2.
Szkoła prowadzi dokumentację przebiegu
nauczania zgodnie z odrębnymi przepisami.
3.
Szkoła
posiada własne logo.
§
70.
1.
Statut obowiązuje wszystkich członków
społeczności szkolnej: uczniów, rodziców, dyrektora, nauczycieli i innych
pracowników szkoły.
2.
Regulaminy i procedury obowiązujące w szkole
nie mogą być sprzeczne z postanowieniami statutu.
3.
Zmiany w statucie mogą być wprowadzone z
inicjatywy:
1) dyrektora
szkoły;
2) rady
pedagogicznej;
3) samorządu
uczniowskiego;
4) organu
prowadzącego;
5) organu
sprawującego nadzór pedagogiczny.
4.
Zmiany w statucie szkoły wprowadza się w
trybie właściwym dla jego uchwalenia.
5.
Każdorazowo, po uchwaleniu zmian w
statucie przez radę pedagogiczną, dyrektor szkoły
ogłasza ujednolicony tekst statutu.
6.
Statut jest udostępniany pracownikom,
rodzicom i uczniom szkoły w bibliotece, sekretariacie i na stronie
internetowej ośrodka.